I´m back!

Så är det, jag är tillbaka. Vet dock inte för hur länge eller hur det kommer att gå, men jag tänkte ge bloggskrället en chans till. Att sluta blogga var egentligen inget medvetet beslut, jag hade bara inte tid att skriva och sen kändes det som det gått allt för lång tid. Och om jag ska vara riktigt ärlig så är väl det största problemet att jag är en boomer och verkligen inte är vän med datorer och annan teknik, vilket innebär att inläggen tar 100 år att skriva och publicera när det ska läggas in länkar och bilder etc. Haha. Ni hör, det är illa ställt. Men kan Dagny som snart fyller 110 år så borde väl Jessica, 46, klara av det. Så nu ger jag det alltså ett försök till. Har ännu ingen plan för vad jag kommer att skriva om eller hur ofta inläggen kommer att komma, men det ger sig väl.

2022 – nytt år, nya möjligheter! Har ni några nyårslöften? Jag brukar inte direkt ha några löften, men brukar göra en nyårslista. i år ser den ut ungefär såhär:

-RENSA. Den viktigaste punkten. Kalla det Feng Shui eller Marie Konto eller vad ni vill, men det enda jag vet är att alla mina prylar kväver mig och hotar att ta över mitt liv! Jag är fruktansvärt dålig på att göra mig av med saker. Tror typ att ett par 15 år gamla urtvättade trosor med trasig resår har en själ… Så i år börjar jag döstäda. Garderoben, resten av hemmet, mina sjuttielva förråd i olika delar av landet. När jag går in i 2023 kommer jag att känna mig 100 kg lättare. Det är iallafall målet.

-SLUTFÖRA SAKER. Jag är en jävel på att dra igång nya projekt, men jag är lika grym på att aldrig avsluta dem.

Tex den här bloggen. Typiskt mig vore att skriva tre ambitiösa inlägg och sen aldrig mer. Sånt ska jag försöka undvika i år. Jag ska också ta tag i programidéer jag har funderat på i många år men aldrig gjort något av. Tänk om jag också kunde börja betala mina räkningar i tid och öppna posten oftare än varannan vecka? Det hade vart nåt det!

-TRÄNINGSRUTIN. Jag tränar ju alltid, men de senaste åren ganska planlöst. Nu vill jag lägga en plan för min träning. Jag vill börja träna med PT en eller två gånger i veckan och bygga upp kroppen.Ska återinföra min söndagsrutin att sätta mig ner och göra kommande veckas träningsplanering och sen följa den till punkt och pricka. Basketen är min hjärteträning som ni vet, och förhoppningen är att vi efter två inställda Basketfestivaler äntligen ska kunna åka till Göteborg och slåss om pokalen där.

-BLI SUND. Wow, det låter mycket präktigt och pretentiöst. Men jag känner ett starkt behov av att känna mig sund, pigg, fräsch och frisk inifrån och ut. Det innebär mindre alkohol och socker och bättre matrutiner. Jag trivs bra med periodisk fasta och kommer försöka äta efter 16/8-metoden. Dvs ha ett åtta timmars ätfönster mellan 12-20. Funkar bra för mig eftersom jag sällan är hungrig på morgonen. Jag vet att det inte är populärt att ha viktminskningsmål, men det skiter jag i för det här handlar ju bara om mig själv, så jag har som mål att gå ner ca 5 kg. Är trött på att inte veta om något i garderoben passar eller inte och trivs helt enkelt när jag väger lite mindre. Så så får det bli.

-RESA. Kanske inte heller så populärt i dessa tider, men om det är nåt som långsamt har dödat mig under pandemin så är det att inte få resa.

Lever med en konstant rastlöshet och längtan bort och när jag inte får utlopp för det mår jag helt enkelt inget vidare. Så en långresa kommer det iallafall att bli 2022. Samt iaf en weekend-resa till nån storstad i Europa, kanske med de stora barnen och kanske gå på nåt kul sportevent. Ja allt detta kommer ju bli av först när den här vintersäsongens Corona-utbrott lagt sig, men det fattade ni förstås.

Tänker att jag håller listan ganska kort och koncis. Har ofta gjort misstaget att ha kanske 25 punkter och då minns man ju knappt själv vad det var man skulle göra.

10
70

Träning april

Det var den 5e april som jag bestämde mig för att ta tag i mig själv igen. Försöka röra på mig varje dag och rehabilitera mitt skadade knä. Det har gått ganska bra, nu har det blivit en vana att gå ut på en pw/jogg på minst 45 minuter varje dag. Nästan varje dag går jag också en sväng till utegymmet eller yogar. Ser fortfarande ingen större skillnad på vågen. Eller jo, har gått ner 1,5 kilo av de 4 jag gick upp den första tiden med Corona, men tycker ändå det går alldeles för långsamt. 

Skrev ner alla pass i min träningsdagbok häromdagen och statistik-nörd som jag är så började jag räkna lite också. Det visade sig att jag i april (5-30/4) gick eller joggade (har försökt jogga 2-4 km de flesta rundorna sen jag var hos sjukgymnasten och fick grönt ljus i slutet av april) hela 17 mil!! 17 mil, det är inte fy skam alltså. Fick dessutom till hela 21 pass antingen styrketräning eller yoga. Men då ska sägas att vissa dagar har jag bara tränat i typ 20 minuter. Har levt lite efter devisen att lite träning är bättre än ingen träning.

Hittills i maj har jag traskat 4,8 mil (på 8 dagar) så det känns riktigt bra. Idag sprang jag ett lite längre pass för första gången på en evighet. Har ju inte kunnat springa så långt på grund av hälen och senaste månaden på grund av knäet. I ärlighetens namn så var jag innan jag gjorde illa knäet i ganska dålig löpform. Tyckte det var tungt att springa 5 km och sprang inte särskilt fort ens. Idag sprang jag 8 km utan några gå-sträckor och jag måste förvånat erkänna att jag har fått bättre kondis av mina powerwalks. Trodde verkligen inte att det gjorde något alls för konditionen. Tji fick jag. Tror också jag har lättat lite på en mental spärr, eller mentalt motstånd, genom att kalla även löprundor för powerwalks. Det betyder att jag inte BEHÖVER springa, men jag upptäcker ofta när jag har gått i typ 5 minuter att jag VILL springa. Löpningen har blivit mer lustfylld och mindre prestation.

Nu fick jag tyvärr rätt ont i hälen av min runda idag så vi får väl se hur det går framöver.

Tänkte iaf hålla i det här nu. Tycker om att känna mig sund. Och som jag sa i dagena avsnitt av Träningspodden så är det träningen som gör att jag inte förlorar förståndet i dessa dagar. Trodde jag skulle tycka det var skönt att vara hemma mycket och läsa och kolla serier, men jag har inte haft ro till någonting. Har haft en obehaglig rastlöshetskänsla i kroppen hela tiden. Min Apple Watch har blivit min viktigaste ägodel. Däri finns det enda jag kan kontrollera just nu. Att stänga mina ringar varje dag (kalorier, träning, stå). Där kan jag mäta hur många steg jag går, hur många kalorier jag bränner, hur många minuter jag tränar, hur mycket jag sover och vilken kvalité min sömn har, vilken puls jag har när jag tränar och när jag vilar. Jag klamrar mig till den här statistiken och min uppgift att stänga ringarna som en snuttefilt.

Nån undrade om min kost och om jag fortfarande kör 5-2.

Japp det gör jag. Periodisk fasta passar mig bra. Ser det inte som en diet utan en livsstil. Jag är väldigt mycket antingen eller. Svart eller vit. Så 2 dagar i veckan är jag asket och äter max 500 kalorier. 5 dagar i veckan äter och dricker jag vad jag vill. Perfekt. Men som sagt, det är ingen diet för mig och heller inget jag går ner i vikt av eftersom jag kompenserar med en jäkla massa kalorier de andra 5 dagarna i veckan, haha.

Hur går det mer er träning? Är det någon som känner igen sig i mina tankar kring Corona-ångest, en känsla av att inte ha kontroll?

7
193

BETALT ANNONSSAMARBETE MED Jabushe

Har väntat på detta!!

Våren 2009 gjorde jag en tv-sändning på Åby-travet. Vi stod i en utomhus-studio och körde 3-4 timmars direktsändning och jag minns att jag klagade på att det var så himla varmt. Kändes som solen stekte på oss, trots att vi stod under ett litet tält i skugga. Mitt ex var där och tittade och efteråt körde vi tillsammans hem till Sandefjord där vi bodde då.

I bilen började jag känna att det sved fruktansvärt mycket i ögonen och att huden hettade som om jag var solbränd. Det blev bara värre och på båten från Strömstad till Sandefjord var vi tvungna att uppsöka läkarhjälp för jag låg bara och skrek. Kändes som om någon hade hällt små glasbitar i mina ögon och huden i ansiktet och på halsen och dekolletaget och på händerna stod i brand. Det blev raka vägen till sjukhuset när vi kom fram och det visade sig att jag hade fått allvarliga brännskador på alla hud som hade varit synlig samt att jag hade bränt sönder mina hornhinnor. Det kom till slut fram att någon i teknikpersonalen hade glömt att sätta ett filter på en ny jättestark lampa som dessutom hade ett säkerhetsavstånd på 5 meter men stod mycket närmare. Det var som om jag hade legat timmar i solarium och tittat rätt in i lamporna hela tiden.

Några fruktansvärda veckor följde. Jag var blind. Såg ingenting alls. Och så ljuskänslig att jag var tvungen att ligga i ett mörkt rum. Hade hög feber och var totalt sönderbränd. Tappade huden flera gånger. Den trillade av som när man drar ett korvskinn från en korv ungefär. Den här bilden är tagen ca 6 veckor (tror jag) efter att det hände. Man ser fortfarande hur röd jag är på bröstet och även i ansiktet och på läpparna (som var helt sönderbrända med stora blåsor). 

Fick tillbaka synen hyfsat (har aldrig blivit 100 sen dess) efter 10-14 dar men fick gå med solglasögon både inne och ute i flera veckor efteråt. Utomhus kunde jag inte vara utan solglasögon på hela sommaren. När jag gick till en hudläkare några veckor efter händelsen sa han till mig att ansiktet skulle klara sig fint, men den tunna huden på halsen och i dekolletaget var det värre med. Där skulle skadorna komma gradvis trodde han, först 10 år fram i tiden skulle jag se 

hur illa det blev. 

Och tja, nu är vi där. Och jag är faktiskt ganska ledsen över att min hals är så rynkig och mitt dekolletage är som en prickig korv. Det blev precis som han sa den där hudläkaren. Så det var lite som om Jabushe hörde min bön när de utvecklade nya Neck & Decolletage Firming Cream. Första gången jag testade den på min hals och mitt bröst tänkte jag bara: yes! Den är len som sammet och lämnar huden både återfuktad och skimrande. Brukar använda ansiktskräm på halsen men det känns inte lika bra på långa vägar. Dessutom doftar den otroligt gott! En svag doft av apelsin. Har inte hunnit prova den så länge än att jag kan bedöma dess föryngrande effekt, men jag är ju supernöjd med alla Jabushes andra produkter så jag har stora förhoppningar. 

Krämen innehåller Jabushes patenterade formula QAL-100 (bestående av Q10, acetylkarnitin och liponsyra) som verkar på hudens ålderstecken och ger slätare hud och lyster. Men den innehåller också (är så pepp på det här!!) extrakt från krasse och sojaisoflavoner som jämnar ut hudtonen och har en blekande effekt på pigmentfläckar orsakade av solen.

Även om man inte har råkat ut för en olycka med brännskada som jag har så är halsen och dekolletaget ett utsatt område. Det exponeras för mycket sol och huden där är otroligt tunn och känslig. Och som sagt, skadorna du får ser du först fullt ut om många år. Så vänta inte på att ta hand om huden på den känsliga delen av kroppen. Och för oss som redan ser det som ett problemområde så är kanske Jabushe Neck & Dekolletage Firming Cream lösningen. Jabushe finns tex på Åhlens, vill du veta mer om produkten eller klicka hem den direkt så gör du det HÄR. 

Och PS. Krämen är 100% vegansk! DS.

//Ambassadör för Jabushe//

2
82