ANNONS

Träning april

/

Det var den 5e april som jag bestämde mig för att ta tag i mig själv igen. Försöka röra på mig varje dag och rehabilitera mitt skadade knä. Det har gått ganska bra, nu har det blivit en vana att gå ut på en pw/jogg på minst 45 minuter varje dag. Nästan varje dag går jag också en sväng till utegymmet eller yogar. Ser fortfarande ingen större skillnad på vågen. Eller jo, har gått ner 1,5 kilo av de 4 jag gick upp den första tiden med Corona, men tycker ändå det går alldeles för långsamt. 

4A7AB486-F966-4FA5-8EAC-4CE90FB414D0

Skrev ner alla pass i min träningsdagbok häromdagen och statistik-nörd som jag är så började jag räkna lite också. Det visade sig att jag i april (5-30/4) gick eller joggade (har försökt jogga 2-4 km de flesta rundorna sen jag var hos sjukgymnasten och fick grönt ljus i slutet av april) hela 17 mil!! 17 mil, det är inte fy skam alltså. Fick dessutom till hela 21 pass antingen styrketräning eller yoga. Men då ska sägas att vissa dagar har jag bara tränat i typ 20 minuter. Har levt lite efter devisen att lite träning är bättre än ingen träning.

4CC02F0A-C461-4CC3-B2CB-5E7FF16F09B1

Hittills i maj har jag traskat 4,8 mil (på 8 dagar) så det känns riktigt bra. Idag sprang jag ett lite längre pass för första gången på en evighet. Har ju inte kunnat springa så långt på grund av hälen och senaste månaden på grund av knäet. I ärlighetens namn så var jag innan jag gjorde illa knäet i ganska dålig löpform. Tyckte det var tungt att springa 5 km och sprang inte särskilt fort ens. Idag sprang jag 8 km utan några gå-sträckor och jag måste förvånat erkänna att jag har fått bättre kondis av mina powerwalks. Trodde verkligen inte att det gjorde något alls för konditionen. Tji fick jag. Tror också jag har lättat lite på en mental spärr, eller mentalt motstånd, genom att kalla även löprundor för powerwalks. Det betyder att jag inte BEHÖVER springa, men jag upptäcker ofta när jag har gått i typ 5 minuter att jag VILL springa. Löpningen har blivit mer lustfylld och mindre prestation. Nu fick jag tyvärr rätt ont i hälen av min runda idag så vi får väl se hur det går framöver.

Tänkte iaf hålla i det här nu. Tycker om att känna mig sund. Och som jag sa i dagena avsnitt av Träningspodden så är det träningen som gör att jag inte förlorar förståndet i dessa dagar. Trodde jag skulle tycka det var skönt att vara hemma mycket och läsa och kolla serier, men jag har inte haft ro till någonting. Har haft en obehaglig rastlöshetskänsla i kroppen hela tiden. Min Apple Watch har blivit min viktigaste ägodel. Däri finns det enda jag kan kontrollera just nu. Att stänga mina ringar varje dag (kalorier, träning, stå). Där kan jag mäta hur många steg jag går, hur många kalorier jag bränner, hur många minuter jag tränar, hur mycket jag sover och vilken kvalité min sömn har, vilken puls jag har när jag tränar och när jag vilar. Jag klamrar mig till den här statistiken och min uppgift att stänga ringarna som en snuttefilt.

41557332-2C72-477D-A341-43F6A118088D

Nån undrade om min kost och om jag fortfarande kör 5-2. Japp det gör jag. Periodisk fasta passar mig bra. Ser det inte som en diet utan en livsstil. Jag är väldigt mycket antingen eller. Svart eller vit. Så 2 dagar i veckan är jag asket och äter max 500 kalorier. 5 dagar i veckan äter och dricker jag vad jag vill. Perfekt. Men som sagt, det är ingen diet för mig och heller inget jag går ner i vikt av eftersom jag kompenserar med en jäkla massa kalorier de andra 5 dagarna i veckan, haha.

Hur går det mer er träning? Är det någon som känner igen sig i mina tankar kring Corona-ångest, en känsla av att inte ha kontroll?

5
28

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00