Man ska aldrig säga aldrig..

Ny hobby – styrketräning! Och tung sådan dessutom. Vem hade någonsin kunnat tro att jag skulle börja med det?? Definitivt inte jag iallafall haha. Patrik frågade i början av sommaren om vi skulle börja styrketräna ihop och det lät kul tyckte jag. Vi kom visserligen inte igång förrän förra veckan och då visade det sig att vi hade lite olika tankar om HUR vi skulle styrketräna.. Jag tänkte mer många repetitioner, köra igenom hela kroppen, lagom tungt. Patrik tänkte maxstyrka.

Så det vi hittills gör på våra träningspass är:

Frivändning

Benböj

Marklyft

Sen har vi lagt till någon övning för skulderbladen på slutet. Jag var mycket skeptisk efter första passet och frågade om vi bara skulle träna ben varpå Patrik skrattade och sa att vi hade ju tränat hela kroppen. Speciellt frivändning tränar precis varenda muskel känns det som. Jag var så jävla svag första passet. Alltså det var pinsamt. Marginellt starkare än Sam enligt Patrik.. Körde med bara stången (20 kg) eller med 30 kg. Har insett på pass två och tre att jag egentligen inte är så svag som jag trodde efter första passet, jag var bara rädd för att ta i. Det är så längesen jag tränade RIKTIG styrketräning att jag inte riktigt kom ihåg hur man gjorde när man tar i. Och blev rädd för att det gjorde lite ont här och var, i knäna till exempel. Tekniken var också usel så klart, speciellt i frivändning. Tredje passet hade jag redan ökat vikterna rejält. 50 kg i marklyft (3×6) och 30 kg i frivändning (3×6). Känns inte som max max, men vill jobba mig uppåt lite långsamt. ÄR rädd för att göra illa mig. Och har också fått lite ont i knäna av styrketräningen, hade fruktansvärt ont när jag spelade basket i måndags. Nån som vet vad knäontet kan bero på? Patrik säger att det mycket väl kan vara träningsvärk eller att jag är stel i någon annan muskel. Blir alltid lite rädd när jag får ont i knäna.

Okej, en annan grej som är lite pinsam. Har inte velat styrketräna tungt innan för jag bygger muskler ganska lätt (inbillar jag mig iallafall, haha) och kunde inte styrketräna när jag jobbade som modell för att jag då helt enkelt blev för stor för kläderna i provstorlek. Jag styrketränade ju mycket när jag spelade basket så klart, men då brydde jag mig ju inte om ifall jag hade stora muskler, då ville jag bara vara snabbast och spänstigast. Men i mitt huvud så förvandlas jag alltså numera till Arnold Schwarzenegger så fort jag lyfter en tung vikt. Hatar att känna hur kläderna stramar, usch. Vet att detta är en ytlig fundering, men tror ändå inte jag är ensam om den. Väger dock för- och nackdelar och inser att när man är över 40 måste man jobba för att bygga muskelstyrka för hälsans skull. Dels går ju förbränningen ner med åldern och muskler gör att man förbränner mer och dels så är det en av de viktigaste komponenterna till ett långt liv. Att inte tappa så mycket i muskelstyrka och att härda skelettet. Så nu har jag bestämt mig för att det är bättre att vara Arnold än en gammal skröplig gumma, haha.

  1. Fia skriver:

    Oj, vad jag känner igen mig. Är också 40 plusare. Det har krockat fullständigt i mitt huvud att vara musklad och hyfsat smal, fanns inte i min värld innan. Innan var jag bara…. Smal 😳. Fick också för mig att jag skulle bli en ”frysbox”.
    Har senaste månaderna fått gå upp i storlek på spec. Byxor. Som jag trivs idag! 😃 ÄT massor, träna och var stark!! 💪🏋️‍♀️

  2. Erik skriver:

    Med tiden känner man skillnad mellan ofarlig träningsvärk runt knät och farligare skador. Om smärtan är ”inne” i knät så ska man ta det lugnt. Bättre att börja lugnt och sedan kommer muskelaturen sakta stärkas upp.

  3. sara skriver:

    Min PT säger att det krävs mycket tung träning för att man ska bygga extrema muskler, alltså nästan på elitnivå så jag tror inte att du behöver vara orolig. Men visst är det kul med tung styrketräning! 🙂

  4. Marica skriver:

    Kul att du börjat köra tung styrka! Styrketräning är ju verkligen grym träning. Heja dig!
    Har själv börjat träna bänkpress och har som mål att ta 70 kg. Det är kul, men också fysiskt och mentalt skitjobbigt haha!
    Det jag tycker är kul med tung styrka är att man verkligen måste vara i stunden, man kan inte börja tänka på vad man ska laga till middag osv (som man kanske ibland gör på långa löppass), för då pallar man inte!

  5. Annika skriver:

    30 kg frivändning?! Du är ju megastark!!!
    Jag kör inte ren styrka så men på de pass jag går där vi använder en stång som ska lyftas upp över huvudet har jag 12,5 kg på stången och det verkar vare sig bli några muskler eller tyngre vikter på ett bra tag. Hahaha…

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..