Måste få sova..zzzz….

La upp en story på insta om detta häromdagen. Min sömn. Eller min obefintliga sömn snarare.. Har problem att sova sen jag var utmattad, eller det började nog några år innan det till och med. När jag var sjuk tog jag insomningstabletter, men tyckte att jag blev lite påverkad av dem även dagen efter så nu tar jag bara melatonin. Men min sömn är fortafarande väldigt ”skör”, om jag vaknar så har jag jättesvårt att somna om och det blir ju inte lättare av att man VET att det är så och får panikkänslor direkt. Hjärna börjar mala ”måste sova, måste sova” och då går det ju inte så klart.

Det är delvis på grund av detta som Jag och Patrik har den uppdelningen vi har med Sam. Patrik går upp när han vaknar på nätterna och jag går sen upp med honom närhelst han vaknar efter klockan 6. Sam har varit en urusel sovare sen födseln. Första 1,5 åren var det hopplöst, vi var helt knäckta. Han vaknade 100 ggr per natt och var ofta arg och skrek. Ibland var han uppe en timme åt gången. Tack hjärnan för att man glömmer det jävliga med småbarn så fort, kan inte riktigt sätta mig in i eller minnas HUR hemskt det var, men jag vet ju hur vi kände. Uppgivna, trötta, alltid irriterade.

Senaste halvåret har han sovit lite bättre. En period till och med hela nätter då och då, men i dagsläget vaknar han kanske två gånger per natt och går upp vid 6. Jag är som en zombie när jag måste gå upp med honom. Klarar knappt av att öppna ögonen. Det följer mig hela dagen. Är svampig och mosig i huvudet. Alltid lite huvudvärk. Absolut noll stubin och tålamod. Sur och grinig. Dålig ork när jag försöker träna. Ibland har jag möjlighet att ta en liten powernap på dagen, men har ofta inte ro att somna fast jag är dödstrött. Stackars familjen, för jag blir inte lite grinig när jag sover dåligt.. Lägg PMS på det och de vill förmodligen skicka mig på permanent straffläger i Sibirien.

Med åldern har jag märkt att jag har blivit allt mer känslig för sömnbrist. Både på utsidan och på insidan. Det syns direkt i ansiktet när jag sover dåligt. Blir torr, rynkig och mörk under ögonen. Svullen, både i ansiktet och på kroppen. Går upp i vikt. Har svårt att bygga muskler. Orkar inte träna, får inga träningsresultat. Och så blir jag alltså på dåligt humör och får sämre tålamod (och då har jag nästan inget tålamod från början). Huvudvärken är också irriterande. Att alltid känna sig lite trög. Har dock märkt att jag inte behöver (eller kan) sova lika många timmar som jag kunde förr. Vaknar nästan alltid mellan 7-8 om jag får sova tills jag vaknar, oavsett när jag lägger mig. Men jag går absolut runt utan problem om jag får sova från 23.30 till 7. Men 6 är för tidigt!! Snälla Sam, du måste fatta detta nu.

  1. Lotta skriver:

    Förstår att det är knäckande när kroppen helst vill vakna 7-8 istället. Men- för oss vanlisar är uppstigning 06 nästan ett måste om man ska hinna göra sig o barn i ordning, frukost, påklädning och bara på jobbet 08:30….

  2. Kristin skriver:

    Funderar på om ni inte ska prova varannan natt du och maken?🤔 Känslan att man vet att man i natt får sova till 100% är ju priceless….👌😊

  3. Agge skriver:

    Sömnen blir sämre med åldern och i klimakteriet vilket kvinnor börjar komma i runt ca 40 år. Bygga muskler osv hänger ihop med det oxå och det är nog bara att gilla läget.

  4. S skriver:

    Hade samma med dottern. Strax före 18 månader köpte jag ”the sleep ladys” bok good night sleep tight och sömncoachade. Tog nån vecka, sen somnade hon själv och sov 19-07 i princip varje natt. Nu är hon snart tre och när det är läggdags läser vi bok, sjunger en sång, säger godnatt och går ut ur rummet. Sen sover ungen. Snart är det lillebrors (6 mån nu) tur att lära sig 😊

  5. N skriver:

    Går också alltid upp 06 med barnen. Jag och min man lägger oss senast 21:30 för att orka med livet! Oftast redan 21… Köp melantonin! Jag har köpt på mig en del i USA, vet ej om man kan beställa. Det är naturligt sömnhormon, man blir ej dåsig dagen efter, somnar snabbt och framförallt mkt lättare att somna om när man vaknar till under natten. Melantonin försvinner när man går upp i ljuset på morgonen, så effekten är då helt borta. Tips tips!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..