Sommarträning

67EB0C78-AEA1-44BD-AC35-1CD687755099

Sommarträning ja.. Detta sorgliga kapitel. Äh, det kanske var en överdrift för jag håller ju igång på sommaren men har alltid ambitionen att träna mer än vad som blir av och därför känns det alltid som en besvikelse. Samt, har en tendens att alltid lägga på mig några kilon på sommaren. Vilket adderar till känslan av besvikelse jag oftast har när hösten närmar sig. Hänger ju så klart ihop med att man reser mycket och då äter mindre hemlagat och mer onyttigt samt dricker mer alkohol än vanligt på sommaren. Ljuva sommarkvällar bjuder liksom in till ett glas kallt rosé eller bubbel.

Så här har jag iallafall tränat i sommar:

-I juni kunde jag inte springa alls pga en ond häl. Har inte ont under hälen utan bak på hälen och upp mot hälsenan. Det gör framförallt ont när skor trycker mot hälen (har fått en knöl där också) så i början av sommaren kunde jag bara gå i Converse och flipflop. Går fortfarande helst inte i vanliga skor. Jag kunde ju träna men var tvungen att göra det barfota så det blev en del HIIT hemma på gården med Patrik och Jack. Kort förklarat ett gäng olika stationer med olika övningar. 1 minut på varje station, vila 30 sek emellan varje intervall. Efter hela varvet var avklarat vilade vi 4 min och sen var det på’t igen. Tre varv brukade vi köra. Har tyvärr inte blivit av sen i juni, det är lite synd för det var effektiv och snabb träning, precis som jag gillar det. Vi körde också Almenäs-pokalen några gånger. Dessutom blev det en del yoga med Yogobe. Utmärkt barfotaträning ju. Körde mest SOMA move och barre (ny favorit!). Gillar flowet och när man blir lite anfådd av yogan.

-I juli har vi varit mycket på resande fot och då har jag tack och lov kunnat börja springa så smått igen. Kom på att det funkade med skor med mjuk hälkappa och hade som tur var ett par gamla från Under Armour hemma. Nu har jag också beställt ett par nya från Mizuno som är rejält vadderade runt hälen och det går också bra. Har dock inte vågat ge mig ut på några längre sträckor. 7-8 km som längst. Brukar vara helt smärtfritt första 4 km och sen kännas lite i hälen den sista biten. Har fått samma problem som jag hade förra sommaren, har så svårt att andas när jag springer. Blir super-andfådd, orkar ingenting. Trodde först att det var värmen, men det var det inte bara för nu när det är lite kallare funkar inte löpningen heller. Har massa slem och en klump i halsen. När jag gjorde gastroskopi i våras så fick jag beskedet att jag hade svamp i matstrupen (så JÄVLA äckligt) och trodde kanske mina halsproblem berodde på det, men jag har ju behandlat det och halsen krånglar fortfarande. Irri.

-Nu har jag kommit igång med lite styrketräning också. Patrik och jag ska ju börja köra tillsammans (som jag berättade i Träningspodden) när Sams dagis öppnar igen, men tills dess kör jag på utegymmet med Dylan. Han tycker det är så kul! Han vill köra några gånger i veckan säger han och det passar mig perfekt. Gick in nån slags illusion om att jag fortfarande var ganska stark trots att jag inte styrketränat regelbundet på ett år och det var ju så klart inget annat än just en illusion.. Är svagare än en ekorre typ. Oj oj oj, här finns mycket jobb att göra innan basketsäsongen drar igång.. 

4B1D912D-6043-41E1-9A7B-CA610F9E6D0F

-Basketen ja, i början av sommaren hade vi uteträning varje måndag och det var sååå kul! Älskar basket så mycket. Nu längtar jag tills det drar igång igen. Kom hem från semestern nu gänget så vi kan börja köra!!

Har inte satt upp några nya mål för träningen och har heller inte anmält mig till något nytt lopp så just nu tränar jag rätt planlöst vilket egentligen passar mig dåligt. Hur har ni sommartränat? Är det fler som alltid hamnar i en sommarsvacka?

Och innan jag glömmer det, nu kan man rösta på Kanal 5:s kandidater till Kristallen. Skulle bli så lycklig för en röst ❤️❤️❤️ Ni hittar omröstningen HÄR. 

Man kan också rösta på hela TRE av mina program som årets program – Breaking News med Jessica Almenäs, Superstars och Vem kan slå Anja och Foppa. Röstningen pågår till 11/8 och man kan rösta hur många gånger som helst!

  1. Svårt att andas hade jag när jag köpte en ny madrass från Ikea med memory foam.
    Mvh Åsa

  2. Erica skriver:

    Hej Jessica! Intressant att läsa om dina hälproblem. Jag fick exakt samma här i slutet av maj, som läkaren tror är pga ett par skor med hård hälkappa. Har sedan 30 maj inte kunnat springa el gå i annat än birkenstock, och efter samråd med en idrottsnaprapat så ska jag nu testa ”fokuserad stötvågsbehandling” för att se om det går att få ordning på hälen, som är konstaterad slemsäcksinflammation vid hälsenan.

    Det vore intressant att höra mer hur förloppet utvecklats – och utvecklar sig framåt – allt för inspiration till hur sjutton jag ska kunna börja löpträna igen…! Kör nu barfota cirkelträning under sommaren, men börjar bli rätt less… 🙂

  3. Malin skriver:

    Hej! Mina liknande symptom med slem i halsen och andfåddhet berodde på astma. Mår toppen med behandling nu. Bara att kontakta allergi- och astmasjuksköterskan på vårdcentralen för att få rätt behandling, om du inte kollat det innan förstås 🙂

    Angående hälen pratar Ewelöf och Månström om exakt det i deras senaste podavsnitt. Tips!

    Kram/Malin

  4. Anna skriver:

    Det där du skriver om andningen låter som astma, har du kollat upp det?

    Jag själ har ansträngningsastma och pollenallergi,

  5. Rosita skriver:

    Först – har röstat såklart ✅

    Om sommarträning: upplever precis samma ang. viktuppgång. Det är baske mig omöjligt att hålla vikten med sommar och semester, men så må det va. Ca +2,5 kg för mig. Träningsmässigt har det dock gått bra. Mycket tack vare mitt härliga väninnegäng där vi är 16 st som springer Sälen fjällmaraton (eller HALV-) nu i augusti. Gemensam målbild har inneburit ett antal gemensamma träningspass och annars pepp och inspiration via vår FB-grupp.

    Inga skador (peppar ..) men en olycklig hjärtdiagnos … Äter nu daglig hjärtmedicin och gör försiktighetsåtgärder som pulsklocka, springer i sällskap. Min personliga ”löpargrupp” är en välsignelse för att ge mer kvalitet till träningen och även vårt gemensamma lopp som togs initiativ till efter Hässelbyloppet okt. 2018.

    Hoppas du snart känner dig hel igen. Vet att det är svårt att hejda sig, men var lite försiktig va när basketsäsongen sätter igång 🥰

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..