ANNONS

BETALT ANNONSSAMARBETE MED Maxim

Kom igång med träningen!

/

Året är i full gång och jag är lite nyfiken på hur det går med era nyårslöften? Det i särklass vanligaste nyårslöftet måste vara att man ska börja träna och äta hälsosamt. Det brukar inte hålla så länge tyvärr… För många spricker det redan på nyårsdagen, haha. Här ska ni få några tips på hur man kan komma igång med träningen. Både jag och Maxim som jag är ambassadör för brinner för att man ska röra på sig. 

C2D291AF-7D86-4089-A380-65706DFACAF0

  • Om man inte direkt vill rusa iväg och köpa ett dyrt gymkort så kan man känna lite på det hemma först. Det är enkelt att styrketräna hemma, antingen med bara kroppsvikter eller med några enkla verktyg. Om jag skulle rekommendera något att köpa som inte tar så mycket plats och lätt kan städas undan i en garderob så är det en yogamatta, ett gummiband, en uppsättning vikter. Har man lite mer plats så är en pilatesboll himla användbar. Mitt nästa inköp blir förmodligen trx-band. Ska bara tänka ut var jag ska hänga upp dem… Gör ett litet träningsprogram som du kör igenom, det blir svårare att fuska då. Tänk på att göra något för hela kroppen tex benböj, utfallsteg, vadpress (i en trappa förslagsvis), höftlyft, armhävningar, tricepspress(kan man göra i en trappa eller på en soffa/stol/lågt bord), bicepscurl (fyllda 1,5-liters flaskor funkar om man inte har några egna vikter), rygglyft, situps, plankan. Där har ni ett bra basprogram. Man kan börja med 3×10 och känna sig fram lite. När det gäller kroppsviktsträning tycker jag nog att man ska träna så pass hårt att det känns och att de sista repetionerna känns riktigt jobbiga. Så kanske klarar man 20 rep på någon övning och kanske bara 5 på en annan.
    068498B5-C499-4199-8968-66C8FBFA5977
  • En annan sak som funkar utmärkt att göra hemma är yoga. Jag har i princip aldrig (nu ljög jag, men max 4-5 ggr) gått på ett yogapass med andra. Det finns massor av bra pass som man kan spela upp på mobilen eller datorn. Allt man behöver för att komma igång är en yogamatta. Jag har använt Yogobe och Pocketyoga när jag har tränat hemma, men har hört om många som har kört Yoga med Adrienne på Youtube. Det som är bra med till exempel Yogobe är att man kan välja både längd på passet och svårighetsgrad. Alla kan yoga! Det är bara att sätta igång. Ska försöka hitta tillbaka till min tidigare morgonrutin, att yoga 30 min före frukost varje dag. Det är lite klurigare att få till med småbarn, men man mår så bra av det att jag verkligen ska försöka.
    B1EAE8E2-EAD7-4967-B7F1-4F90CACA06A9
    931C7C5C-F0AA-4ACE-8F06-144217B0378D
  • Bästa och enklaste träningen som man inte behöver gå till gymmet för är löpningen. Så klart! Ska man springa i det här snövädret bör man nog skaffa sig ett par skor avsedda för ändmålet. Man vill ju inte halka och slå ihjäl sig… Själv kör jag med ett par Icebugs. Variera löppassen så det inte blir tråkigt. Intervaller (korta eller långa), backträning (också intervaller), långsamma långpass, snabba kortare pass där man hela tiden pressar sig. Om man har en speciell runda kan man springa den en gång varannan vecka och ta tid för att se vilka framsteg man gjort. Lyssna på en bra ljudbok under löprundan, man glömmer nästan bort att man springer om boken är tillräckligt bra. Eller lyssna på Träningspodden vettja.
    2D44AFDB-60C6-498B-9DF3-57F60B709E5B
    DE0AEB8B-2449-4B25-BB72-6FBE138CC2A1
  • Fyll på med bra energi. Jag är ett stort fan av Maxims 40 % proteinbars. Har alltid med mig ett par i väskan för att kunna äta som mellanmål när orken tryten och blodsockret dippar. Väldigt mättande och inte särskilt mycket kalorier. Äter gärna en bar direkt efter träning också, eller precis innan träningspasset om jag inte har hunnit äta ordentligt under dagen. 
    D5BC90E2-FFB2-43E4-8AC1-B802ED8BA7CB
  • Anmäl dig till ett lopp. Absolut bästa sporren för att komma igång! Då måste man ju liksom.
  • Var noggrann med din träningsplanering. Gör helst hela veckans planering på söndagen så är det enkelt att förbereda med träningskläder, tider osv. Och skriv upp dina framsteg, det är lätt att glömma annars.

Vill du veta mer om Maxims 40% proteinbars eller ha fler tränings- och komigång-tips så hittar du det påMaxims utmärkta och informativa sida HÄR. Håll igång nu, 2019 har potential att bli bästa träningsåret nånsin. Februari nu kör vi!!!

//Ambassadör för Maxim. I samarbete med Maxim//

7
12

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00