Träningsuppdatering

Mitt problem just nu är inte att jag tränar för lite, snarare att jag inte hinner med all den träningen jag vill göra.. Det här beror på att jag just nu håller på med ganska mycket träning som hamnar på rolighetskontot. Jag rider en gång i vecka eftersom jag ska vara med i Stjärnornas Hoppning första söndagen i december. Har inte ridit på 5 år och inte hoppat på typ 10 år så jag är minst sagt lite ringrostig, men det är SÅ kul! Hade dock glömt hur jobbigt det är att rida.. Om man aldrig har ridit eller bara ridit litegrann så kanske man tänker: hur jobbigt kan det vara att åka runt på en hästrygg egentligen? Men när man verkligen rider aktivt, samt hoppar så kräver det ganska mycket av ryttaren. Jag har varit så andfådd på de två passen jag gjort att jag typ har legat dubbelvikt över hästen haha. Dessutom har jag fått sinnessjuk träningsvärk, nästan inte kunnat gå på flera dagar.

Förutom ridningen så tränar jag basket TVÅ kvällar i veckan, 1,5 varje gång. Det är ju också väldigt jobbiga träningar. Mycket flås OCH mycket styrka, snabbhet, hopp. Är oftast helt död efter träningarna. Alla mina lagkamrater är ju typ 15 år yngre så det är kanske inte så konstigt att det är högt tempo. Tanten får bara göra sitt bästa för att hänga med, haha. Men det är ruskigt kul! Snart börjar vi spela matcher i div 4 också.

Utöver detta så försöker jag följa mitt marathon-program från Stora Löparboken För Kvinnor. Det är tre löppass i veckan. Korta intervaller, långa intervaller och ett långpass. Den här veckan hann jag bara med två av passen, men det är inte hela världen tycker jag. Jag spran min långa intervaller och så här såg passet ut:

5 min uppvärmingsjogg

5 min i 5:35-tempo

5 min i 5:20-tempo

5 min i 5:35-tempo

10 min nedjogg.

Ingen vila emellan, man kör bara på. Det är passen jag har hunnit med den här veckan, men det är så mycket mer jag SKULLE vilja göra. Skulle vilja hinna styrketräna och hinna yoga. Skulle vilja springa lite terräng som träning till Tjurruset. Skulle vilja åka lite rullskidor och köra stakningsmaskin på gymmet. Men även om jag hade tid skulle jag inte kunna göra alla de här träningspassen för min kropp klarar inte av det. Jag är fortfarande känslig för fysisk aktivitet efter min utmattning och behöver ordentlig återhämtning. De dagar jag har kört riktigt hårda pass (som tex basketen) får jag nästan sjukdomskänsla i kroppen. Ofta måste jag sova efter jag har tränat (om det är på dagen). Ibland måste jag vila dagen efter ett hårt pass. Att köra två pass om dagen är inte att tänka på för mig just nu. Så då förstår ni att matematiken inte går ihop. Jag kan helt enkelt inte göra all träning jag skulle vilja göra. 

  1. Härligt med träning i olika former. Ibland får man helt enkelt bara acceptera att man inte hinner allt man vill. Landa i och uppskatta den mängd du nu får till så är jag ganska säker på att du känner dig nöjd.
    Lycka till med kommande utmaningar på hästryggen och på basketplanen.

  2. Samma dilemma här! Så många pass och löpturer jag vill göra, men veckans 7 dagar räcker inte till. Angenäma problem egentligen, men ändå ett problem 🙂

  3. Jag hoppas att du känner att du kan njuta av den träning som blir av så att din kropp kan ta åt sig av den på bästa sätt. – Utan stress och press!

    Men jag håller med, det finns så mycket man vill göra och testa på. Jag har dock lärt mig att känna mig nöjd med det som blir av istället för att få panik av det som inte blir av. Så länge man gör någonting istället för ingenting så är det guld värt!

  4. Känner igen problemet Jessica! Kul att både spela basket och satsa på löpningen! Om jag tänker på min egen bakgrund som handbollsspelare med mycket korta löpningar så tänker jag att basketpassen kanske kan ersätta i alla fall korta intervaller i ditt löparprogram? För att klara maraton är det säkerligen viktigast för dig i dagsläget att få in långpassen? Mer högintensiv konditionsträning får du ju genom basketen. Lycka till!

  5. Du är så härlig Jessica! Kag lyssnar även på träningspodden och harven önskan om ni skulle kunna ta upp ridning som träning i podden. Jag rider och har gjort i ca 20 år och har nu fött mitt första barn. Förlossningen gick sådär då mitt bäcken var starkt och fick avsluta med sugklocka. Troligtvis var mina bäckenbotten muskler starka pga ridningen. När jag läser hur man ska träna efter graviditeten känner jag att jag redan är ganska stark och jag var uppe i sadeln efter några veckor. Jag har tidigare tränat mycket utöver ridningen så som olika pass men även löpning och styrketräning. Har alltid fått höra att jag är ganska stark ävrn om jag ont känner mig så stark.Nu måste jag prioritera tiden mer och väljer därför att rida ca 4-5 dagar i veckan och träna ett typ Tabata pass i veckan. Jag skulle vilja höra dig och Lovisa prata mer kring ridning som träning, snälla!!!

  6. Hej!
    Jag lyssande på träningspodden idag och det var avsnittet där du berättade om dina mirakelpiller Ashwagandha och jag känner igen mig i ditt mående på många sätt. Jag har kollat upp det mesta men allt är bra. Skulle vilja veta vilket märke dina tabletter har. Det finns många olika varianter när man googlar.
    Vore supersnällt om du kunde tipsa mig om detta. Just nu är jag sjukskriven för trötthet, stress och ont i ryggen. Det som hjälper mig mycket är mina promenader jag tar varje dag. Då lyssnar jag på träningspodden, kan inte sluta gå förrän avsnittet är slut så det blir lååånga promenader. Fortsätt med det ni gör! Älskar er energi och er kunskap. Hjälper så mycket i ens vardag!
    Kram Malin

    1. Hej Malin!
      Jag använder en tablett som heter KSM 66. Testa och se om det funkar! Jag har kört på dubbla dosen för att verkligen få effekt. Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..