I annonssamarbete med BRäMHULTS

Smoothie-time! 🍎🍐🍊🍋🍌🥑

 


Som ni redan vet så jobbar jag under våren tillsammans med Brämhults och då framförallt deras smoothie-sortiment där det finns en hel del nyheter. Har ni testat?? Brämhults smoothies är faktiskt en basvara i vårt kylskåp, hela familjen dricker dem till både frukost och mellanmål. Jag är så nöjd med att ungarna på ett enkelt sätt får i sig sin fruktdos varje dag, dessutom utan tillsatt socker.

Jag skulle vilja berätta lite mer för er om Brämhults, för allt med det företaget känns så genuint. Det började på 50-talet i källaren hemma hos entreprenören Sigvard Berggren utanför Borås. Han pressade morötter för eget bruk, men ryktet om den nyttiga juicen spred sig och blev sen en verksamhet. En vän till Berggren tog över utrustningen och drev sen juicebolaget med sin familj i flera decennier. Och det är den här familjära känslan man fortfarande känner av hos Brämhults tycker jag (Berggren var förresten en påhittig karl, han tog med sig massa exotiska djur hem från sina resor och det blev början till Borås Djurpark men det är en helt annan historia..).

Jag hade förmånen att för några veckor sen träffa Stina och Ulrika som jobbat hos Brämhults länge och är en stor del av den fina kulturen de har där. Så härliga tjejer! De är verkligen fruktnördar kan jag säga, haha. Brämhults har nyligen flyttat sin produktion till Danmark, men innan dess berättade de hur doften av nypressad frukt spred sig på jobbet varje dag och hur de hela tiden smakade av juicerna och smoothiesarna för att känna att de smakade som de skulle. Kan inte tänka mig nåt härligare än att jobba till doften av nypressade apelsiner hela dagarna. Varje vecka kommer 400 ton frukt och grönt till presserier och det landar kort därefter i butiken, som juice eller smoothie utan tillsatser och socker, endast 100 % frukt och grönt. Brämhults köper upp det som är i säsong för tillfället för att få fram de allra godaste smakerna.Tror inte att man alltid förstår vad bra grejer det är man får i sig. Som om man skulle stå hemma och pressa själv. Det är en av anledningarna till att jag väljer Brämhults framför andra märken. (Mer av intervjun kan ni förresten höra i Träningspodden som kommer ut på fredag)

Smoothiesarna är ju lätta att känna igen i hyllan tack vare sina olika färger och namn. De har ju alla fått namn som ska göra det enkelt för konsumenten att välja vad man har behov av just där och då – Vitamin, Kraft, Energi, Fokus och Balans. Balans och Fokus är årets två nyheter, den vita Balans innehåller fibrer som hjälper matsmältningen på traven (samt kokos som jag älskar) och Fokus är en krämig grön smoothie med avokado istället för banan.

Anledningen till att jag hellre dricker en smoothie än äter yoghurt eller nåt annat är att jag gillar känslan av att jag häller i mig nyttigheter. Sådär så man nästan känner hur bra grejer händer i kroppen för varje klunk man tar. För att ta fram smoothie-smakerna så provar de sig fram på Brämhults, smakar av och känner efter om det ska i mer eller mindre av någon frukt eller grönsak. Det är ett riktigt mänskligt hantverk som inte en maskin kan göra.

 

LOADING..