OK att börja träna?

Var på efterbesök hos min barnmorska Eva på Mama Mia förra veckan och fick då okej på att börja springa. Skrev detta på Instagram och fick massa kommentarer om att det inte var en barnmorskas kompetensområde och att det inte alls var okej att springa förrän efter sex månader och att alla mammamage-tränare säger ditten och datten. Vet inte om jag är lättretlig på grund av sömnbrist och krävande bebis, men jag är så trött på att folk ska ha åsikter om precis allting. Det är ju ingen som känner till mina förutsättningar.

Jag har ju träning som en del av min försörjning och tror att jag både tränar mer än de flesta samt känner min kropp bättre än de flesta. Jag har dessutom varit gravid två gånger förut. Det jag däremot inte kan är att se hur mitt underliv har läkt och inte heller kan jag avgöra om jag kan knipa tillräckligt bra eller har risk för att få till exempel framfall. Men det kan en barnmorska. Och om barnmorskan då säger att jag baserat på det kan börja springa så litar jag på henne där. Resten är upp till mig att bedöma. Dvs om min core känns stark nog för att orka hålla upp kroppen, om jag klarar av att använda min normala löpteknik osv.

Jag ska givetvis inte ge mig ut och springa en mil det första jag gör, utan kommer att börja väldigt försiktigt. Springa, gå, springa, gå osv. Kanske börja med att springa 1-3 km och sakta sakta trappa upp. Hoppa kommer jag däremot att vänta med några månader. Och känner jag något i kroppen (vilket jag är ganska bra på att göra) så kommer jag att ta ett steg tillbaka.

Jag tränade ju långt in i graviditeten (hela egentligen) och även innan jag blev gravid och har man inte gjort det så skulle jag inte rekommendera någon att börja tidigare än vad mammamage-tränarna råder en till.

Nu har jag ju varit sjuk, men kan inte vänta på att få känna på några löpsteg om några dagar! I det här ganska slitiga bebislivet gläds man åt de minsta saker. Som att få snöra på sig löparskorna och vara ensam i sitt eget huvud en liten, liten stund.

Idag var jag iaf på gymmet. Härligt att få svettas lite. Blev mitt vanliga gympass, Almenäs-intervaller på crosstrainern, 1000 m roddmaskin och lite styrketräning. Har äntligen börjat med plankträning nu.

Alla kläderna är från Drop of mindfulness och skorna från Saucony.

  1. Diana skriver:

    Måste säga att du har sån fina ben..! Mina ser ut som en nyfödd medfettsamling kring knäna och under höften som gör det svårare att visa muskulaturengenom byxorna om du förstår vad jag menar. Skitfina ben du har verkligen.

  2. Johanna skriver:

    You go girl! Du känner ju dig bäst! 🙂

  3. Annika skriver:

    Det känns som att det där känner man själv, precis som du säger. Känns det bra så är det säkert bra. Rock on.

  4. Lina skriver:

    Heja dig, det där känner du ju bäst själv. Undrar om du/någon kan tipsa om några träningstights för gravida? Hittar absolut ingenting förutom svindyra från 2xu…börjar bli trångt i brallorna

    1. Anna skriver:

      Jag tränade i yoga- tights från HM, hög och mjuk skön midja

      1. Lina skriver:

        Tack för tips!

  5. Liv skriver:

    Hej! Jag fick mitt andra barn i slutet av juni och längtade då massor till att få snöra på mig skorna och ta en löptur.. har hunnit med typ 15 pass sedan dess.. i början såklart lungt och kort och nu senaste gångerna runt milen..Att börja springa igen har varit helt, helt underbart! 🙂 Önskar dig all löparglädje och härliga rundor nu när du börjar springa igen. Du inspirerar!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..