Bakslag och Björgen-intervaller

image
Jacka och linne från Under Armour, tights från Bubbleroom, skor från Saucony.

Om ni tycker att jag ser småhängig ut på bilden så ser ni helt rätt. Att jag fortfarande inte har lärt mig att hushålla med energin trots att jag precis har varit utmattad.. Förra veckan blev ju extremt hektisk med modevecka, Swarovski-middag, Nyhetsmorgon, Kristallen och så allt bestyr med barnen ovanpå det. Hade riktigt hög energinivå ändå och tänkte: yay! I’m back! Men idag kom alltså bakslaget. La mig lite för sent, vaknade och var trött som en zombie, gick till gymmet och sprang intervaller (det var tungt) och efter det var jag så trött att det var ett skämt! Var tvungen att sova en timme på dagen för första gången på en evighet. Skulle egentligen börja träna basket idag, men fick ställa in. Buhuhu. Nåja. 8-9 timmars sömn inatt och jag är förhoppningsvis back on track

Sprang mina Björgen-intervaller idag. Namnet kommer från att norska skidlandslaget använder sig av 4-minuters intervaller för att öka uthålligheten. Jag springer de här intervallerna på löpband. 1 km uppvärmning i 6 min/km-tempo, sen 300 m långsamt – 700 meter fortare än mitt normala grundtempo och så håller jag på tills jag har sprungit en mil. En bra metod för att få ett högre grundtempo på långa sträckor. Idag var det som sagt lite trögt, men jag sprang mina långsamma 300 m på ca 6 min/km och mina snabba 700 m på 4:45-4:50 min/km. Jobbigt nog. 10 dagar till Kassel Marathon.

LOADING..