Att pressa sig själv för hårt..

Min löprunda häromdagen gick inte riktigt som jag hade tänkt mig.. Det var ju ruskigt varmt ute, 27 grader och stekande sol. När man har bebis så kan man inte alltid välja när man kan gå ut och springa, så när luckan kom vid 14 så var jag ju inte sen att snöra på mig löparskorna. Hade dessvärre inte hunnit äta lunch och det var ju så här i efterhand inte så smart. Jag sprang först 5 km för att komma till en backe i skogen som jag hittat. En perfekt backe för backintervaller. Lång och brant.

Jag hade bestämt mig för att göra 8 intervaller och i början gick det hur bra som helst även om det var riktigt jobbigt. Efter den femte intervallen kände jag mig lite yr och illamående och fick vila ganska länge. Satte mig ner till och med och när jag skulle resa mig upp kändes det som jag skulle svimma. Men, jag traskade ner för backen igen och körde igen. Om jag har bestämt att jag ska göra 8 intervaller, ja då gör jag helt enkelt det. Om jag tillåter mig själv att börja fuska så kommer jag att göra det nästa gång också. Man ska inte ge sig själv massa ursäkter för att komma undan.

Men efter den sjätte intervallen blev jag riktigt illamående. Satte mig ner på huk i den stekande solen och satt så en bra stund. När jag sen reste mig och skulle ta mig ner för backen så kände jag att jag skulle svimma (har gjort det tidigare flera gånger) och så vaknar jag plötsligt till när jag ligger på marken där i skogen och några myror kryper på mina ben.. Obehagligt! Även om jag inte tror att jag var borta särskilt länge. Säkert bara några sekunder. Det tog en stund innan jag kunde försöka ta mig hem igen och jag var så fruktansvärt varm och fick inte ner pulsen så jag fick stanna till vid vattnet bortanför Solviks-badet och kastade mig i. Det gjorde susen. Kände mig mycket bättre efteråt. Kom till slut hem efter att ha varit borta i två timmar och drack säkert tre liter i ett svep. Lärdom av detta: ta det lugnt i värmen, skydda huvudet med keps om man ändå ger sig ut när det är som varmast, hoppa inte över måltider och ibland måste kroppens signaler få vinna över tjur/vinnarskallen. Idag mår jag toppen så inget att oroa sig för dock!

Har poddat i tre timmar med Lovisa idag. Vi spelade in två temaavsnitt som ska gå i slutet av juni eftersom vi inte kan få ihop inspelningarna då och för att vi behöver lite sommarlov. Men i tre veckor till kommer podden som vanligt!

  1. jag blir så arg på dig… det är så dumt att pressa sig så o du var ju själv. Tänk om du svimmat o slagit huvudet i en sten!! Hörreru, skärpning!!

    (Önskar att jag hade lite mer av det pannbenet) 🙂

    Jag har lärt mig att springa på morgonen innan frulle o det är så skönt nu när det har varit så varm.. En espresso, toa o sen iväg!!

  2. Har gjort samma misstag i värmen, jag mådde dock bra tills jag kom hem efter löpningen men fick strokeliknande symptom och blev skitskraj. kom sen på att jag inte ätit på hela dagen pga värmen, blir inte så hungrig när det är varmt. Men efter lite mat och resorb så blev jag pigg igen!! Resorb är också bra att ha i sin vattenflaska när man tränar!!

  3. Förstår precis vad du menar med att inte börja fuska, jag är likadan… Det är lätt hänt när man ”alltid är redo” för träning att det blir lite för mycket;) skönt att allt gick bra men jag blev oxå rädd över att du vågade bada när du var själv, tänk om du svimmat igen😱 Keep on the good work💗

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..