Almenäspokalen!

Comeback för en rolig träningsform idag. När jag väntade på att Jacks handbollsmatch skulle börja körde jag Almenäspokalen på skolgården utanför Grimsta-skolan. Puh, hade glömt hur jobbigt det är!! För er som inte kommer ihåg kommer en uppfräschning här:

6 varv av:

6 burpees

20 knäböj

10 armhävningar

200 meter löpning

Man ska inte stanna mellan varven. Hela poängen är att pulsen ska vara konstant hög. Riktigt jobbigt ska det vara! Man kan med fördel ta tid på hur fort man gör det på, då är det enkelt att jämföra framstegen. Jag glömde givetvis att själv ta tid idag 🙈 Den här träningen kallas HIIT (high intensive interval training)  och är över på max 20 minuter, men det känns verkligen som man har gjort ett rejält träningspass. Älskar #almenäspokalen mest för att det är så tidseffektiv träning. 

 

  1. Toppen! Tack! Det får det bli som träning ikväll 😊

    Har en fundering. Du kloka kvinna som lyckats sluta med kanelbulle och få till mellanmålen samt gillar vitaminer, kan du inte repetera just vitaminerna? Jag slutar precis amma och känner att äntligen behöver jag inte tänka på någon annans påverkan av det jag stoppar i mig så jag lääängtar efter att få i mig allt möjligt nyttigt som jag inte vågat äta under amningen då man inte vet hur mycket som går över i bröstmjölken. Måste själv kommma ur onyttighetsträsket, hamnade i det nu under april pga förkylningar. Men med lite träning och sol plus vitaminer hoppas jag komma igång igen. Alltså- kan du repetera tipsen om vitaminer?

  2. Måste ju säga en sak efter att ha hört podden …. det är första gången jag lyssnar på er.. vet inte exakt vad ni gör och jobbar med MEN hur kan man fixera sig vid vågen? Känner ändå att som fitnessprofil som jag vet att Lovisa är och om ni heter Träningspodden.. så kanske man ska veta att även om inte vågan ändras så kan man få former, få resultat. HUR kan ni missa detta? Du nämner att man vill ha belöning och mäta resultat.. mitt bästa tips som Lovisa också borde kommit med, är MÄTA. Mät kroppen, gå inte på vågen, gå på mått, på kläder och med måttband. Kör nu och du kommer att se resultat!!! 🙂 Lycka till

  3. Fast om man inte vilar mellan varven är det ju ingen intervallträning. Du får ut mer av varje varv om du vilar t.ex. 30 – 60s emellan. Fördelen med just HIIT är att hjärtat får chockas – vila – chockas. Det är även då fettförbränningen kör igång ordentligt. Då kommer du kunna hålla högre intensitet och bättre form även i slutet av passet. Kör man nonstop blir det mycket svårare, du tappar kraft och går miste om den faktiska HIIT-effekten. Testa och känn stor skillnad 🙂

    1. Mm, jag kör också mycket intervallpass fast på just det här passet ska man inte vila emellan utan ligga högt i puls hela tiden.

        1. Det är en annan typ av träning bara. Man kickar igång förbränning, bränner fett, ökar sin uthållighet. Framförallt är det effektiv träning eftersom man får stor effekt på kort tid (passet tar ju bara ca 20 min). Ska man köra ett intervallpass ska man nog göra andra övningar för det här är inte särskilt jobbigt om man vilar mellan rundorna.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..