Almenäs april vecka 2

Jag har nu i drygt 2 veckor tränat alla dagar utom en, ätit mycket hälsosammare än vanligt och inte ätit socker (dvs godis, fikabröd etc). När jag då ska stämma av resultatet genom att ställa mig på vågen har det hänt exakt….INGENTING.  Jag har gått ner NOLL. De 0,3 kilon jag tappade första veckan har jag gått upp igen. Jag fattar faktiskt ingenting. Mycket frustrerande. Och orättvist tycker jag ändå. När man verkligen går in för det och gör en ansträngning. Vi snackar ju heller inte orealistiska mål här, jag vill ju bara väga samma som innan graviditeten. Har 6 kg kvar så nog finns det att ta av.

Positivt då, träningen går mycket bra. Är inne i en fas då jag springer mycket på löparbana och tränar mycket i utegymmet. Min träning måste ju alltid i första hand drivas av vad jag tycker är kul och just nu är det det här som roar mig. Det och basketen förstås. Igår var jag på min andra träning efter skadeuppehållet och det var sjukt svettigt och jobbigt. Och kul! Visst har jag mycket basket i kroppen fortfarande och spelsinnet förlorar man aldrig, men det är frustrerande att ha så dålig skärpa i avsluten. Missar typ 9/10 riktigt bra lägen. Intressant är att jag märker att vinnarskallen direkt väcks till liv när det handlar om basket (något jag varit riktigt bra på). Det räcker inte bara att ha kul, jag vill vara bäst också

Vi har nu fått spelschemat för Basketfestivalen den 10-13/5, men jag vet inte om jag törs lägga ut det. Det är risk för en och annan airball om man säger så.. Haha. För er som har missat så har vi alltså dragit ihop ett gäng damer som gått Sanda basketgymnasium som nu alltså gör comeback i Basketfestivalen. Det är ju många år sen de flesta av oss slutade och i princip alla är över 40 så det kan ju bli en riktigt pinsam historia om vi har otur, haha. Men erkänn att det äe lite modigt ändå? Ni vet vad jag alltid säger i podden. Man ska inte låta sig begränsas. Aldrig. Om man är över 40 och ändå vill vara med i en basketcup så går det hur bra som helst!

  1. Jag tycker att det är superinspirerande att ni har satt ihop ett lag! Oavsett hur matcherna går så känns det som stor chans att ni kommer ha roligaste helgen av alla!

  2. ägglossning eller mens på g? eller helt enkelt att musklerna väger mer så det tar nån vecka till… jag själv står också o stampar, träningen går strålande men inte maten..

  3. Ge det lite mer tid när det gäller vikten. Det går inte att utvärdera sin träning efter 1-2 veckor. Hur känns det i kläderna? Minns att du sa i träningspodden att ditt mål var inte vikten….

  4. Håller med dem ovan, ingen våg utan måttband, eller känslan på hur kläder passar och börjar passsa igen. Lyssnade på eran podd igår.. Så inspirerande och rolig. Alltid något jag längtar efter. Fredagsfysets lilla helg extra är eran podd. =)

  5. Du äter väl ordentlig mat vid mycket träning annars blir det inte bra och kroppen reagerar motsats. Som ovan kommentarer; ge det tid och måttband men kan helt förstå din frustration. Så länge du känner dig bättre så är det alltid ngt- eller ☀️

  6. Vet du….jag känner igen mig….. Jag gör en liknande ”satsning” som du gör just nu. Är så trött på att kläderna blivit för små…. 🙂 Jag är 47 år och känner att det är nu eller aldrig. Nu ska jag bli mer hälsosam och gå ner de där extra 5kg som suttit där på lår, rumpa och mage lite för länge nu. Jag har hållit på i 4 veckor nu och lyckats gå ner 0,5 kg….. Jag har tränat hårt 4 gånger i veckan och lyckats sluta med godis och mitt småätande, som är min stora bov. Det känns lite tungt och jag längtar efter den där belöningen som du skriver om och pratar om i bloggen idag. Men – en sak som du också måste börja med är att mäta dig. Det är där man kan se sin belöning! Jag har tappat 3cm på magen, 2 cm på rumpan och 2 cm var på låren. Det känns bra! Det gör att jag lyckas tänka bort det där eländiga lilla halva kilot! 🙂
    Kämpa på!! KRAM!

  7. Jag märkte att det blev mycket svårare att gå neri vikt efter att jag fyllt 40 år även om man tränar och äter rätt så är ämnesomsättningen sämre med åren.

  8. Jisses, här finns det många bittra och avundsjuka kvinnor. Lev ert eget liv och sluta klaga hur andra lever sina liv. Mer rörelse åt folket!

  9. Hej Jessica! Det första jag tänkte på när jag läste och lyssnade på detta var: VARDAGSMOTION. Jag är exakt likadan. Så fort jag inte jobbar så mycket jag jag brukar eller liknande så händer det nada med mig (känns det som). Man rör på sig så mycket mer när det är hålligång 8 timmar än att ”bara” gå två promenader om dagen och träna en gång. Jag vet inte men försök se över dina dagar och stoppa in aktiviteter OCH promenader. Exempelvis gå i köpcentrum, lekparker, gå till biblioteket, städa, göra trädgården och så vidare.

    Lycka till!

    H. Emma

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..