April april

Hade tänkt hitta på nåt roligt aprilskämt, men var lite trött och sliten igår så det bidde inget. Ni klarade er säkert ändå, haha. Får bli ett”maj maj måne, jag kan lura dig till Skåne” istället. April blir en lite speciell månad för mig och jag måste faktiskt skriva om det i bloggen för att jag ska fixa det. Precis som med nyårslöften så är det alldeles för lätt att hitta på ursäkter att slippa om man inte har basunerat ut det till hela världen.

För att slippa nåt tjafs i kommentarsfältet utfärdas också härmed en triggervarning (hur mycket jag än hatar det jävla ordet). Ni som på ett dåligt sätt går igång på kost och träning bör sluta läsa nu. Så. Alla som läser vidare räknar jag med kan ta ansvar för sig själva och vad de konsumerar.

April handlar nämligen för mig om att styra skutan rätt igen. Göra hälsosammare val. Vilket till exempel innebär: sockerdetox, äta mindre mat som är anpassad för elitidrottare och barn (det är mest sådant vi äter här hemma..), bättre måltidsrutiner, mer regelbunden träning. När det gäller träningen är det Magda-mantrat som gäller. Minst 30 minuters rörelse/träning om dagen. Jag siktar på tre löppass och tre styrkepass i veckan. Yoga och rörlighetsträning är en bonus.

Vad är då målet med Almenäs April (som jag lite klatschigt har valt att kalla det, schysst hashtag ju #almenäsapril)? Jo, dels att jag ska komma i bra fysisk form till Basketfestivalen i maj (samt lägga en bra grund till andra, än så länge hemliga, fysiska utmaningar som väntar senare i år) och dels att jag ska komma i mina pre-preggo kläder igen. Det var ju en av punkterna på min nyårslista och jag är inte ens nära kan jag säga.. Får nog inse att det inte kommer att gå av sig själv utan att det kommer att kräva en liten insats för att lyckas. Jag vägrar nämligen köpa en helt ny garderob när jag har så många vackra plagg som just nu bara samlar damm. Och det är psykiskt knäckande att klä på sig för små kläder varje dag. Så nu kör vi! Kommer idag att väga mig och ta mina mått för att själv kunna se mina framsteg. Tycker dock de siffrorna är irrelevanta att dela med sig av, men nån slags resultat ska ni givetvis få.

Vore dock inte jag om jag inte ger med ena handen och tar med den andra, haha. Så min champagne omfattas inte av Almenäs April om man säger så.. Hehe.

Nu har jag satt lite press på mig själv, så nu kör vi! BAAAM. #almenäsapril

Tjuvstartade i lördags med 6,5 km löpning och 5 intervaller i den här mördartrappan (94 steg). Träningsvärken dagen efter var monumental!

  1. Hejja.. jag måste också köra en #almenäsapril… för mkt skitmat länge nu.. ska också bryta mina vanor i april (först några sth dagar med dottern mån—ons, o velar om jag borde lägga ner understället också).

    Jag ska springa GV i maj o är i usel form jämfört med förra året o tror att känslan i alla fall kan bli bättre om jag plockar bort dålig mat, träningen funkar hyfsat ( i alla fall att hålla i med den).. Så heja oss.. o jag behöver sannerligen era lååååånga podavsnitt till helgernas långpass så lägg gärna på några minuter till.. ☀️

  2. Go Jessica! Jag ska också göra lite andra val framöver, som gynnar både kropp och själ. Har, en ganska lång tid, mest gjort val som gynnat själen haha! Nu kör vi!

  3. Go go go!! Jag hakar på. Behöver det. Jag och maken är eniga att nu är det SKÄRPNING å det basta. Grejen är också att jag är anmäld till Gävle halvmarathon den 8 maj, och har i år ännu inte sprungit ens 10 km Det funkar inte, jag måste omanmäla till Gävlemilen ist. Har sprungit halvmaran 2 ggr tidigare men inte så här tidigt på säsongen. Usch vad jag har slarvat. Nu blir det skärpning a la #Almenäsapril

  4. Heja dig!!! Jag hänger också på med målet att känna mig snygg i bikini i mitten av maj när vi åker till Kreta. Och då menar jag snygg utan att hålla in magen….

  5. Du är en inspirationskälla! Jag kör ett sundare april jag också fast på mitt sätt! Det gör det hela lite lättare att kämpa då man läser om andra som också är i samma situation! Ha det gott!

  6. Det här var preciiiiis vad jag behövde läsa!! Pepp och inspiration när man som bäst behövde!! Heja dig, och mig och alla andra som på olika vis kör på ett hälsosammare april!!

  7. Heja dig!
    Här är en till som utmanar sig själv i april. Nu får det vara nog med allt som inte gynnar mig och min hälsa.

    Lycka till Jessica och alla ni andra!

  8. Jag är också på!
    Behövs inga siffror, Jessica. Bara kul att få del av vad du gör, under april och framåt, för att få resultat och känna dig så som du vill.
    Det är inspirerande och inte irriterande för mig.

  9. Åh hej hallå! Jag hakar på! Ren mat, dra ner på alkohol och 30 min rörelse om dagen blir mitt Almenäsapril.

  10. Jag hänger på!!! Har sedan januari tänkt och tänkt och gjort några halvdana försök att styra rätt. Men nu! Nu köööööör vi
    Ska tänka att du sitter på min ena axel och Lofsan på min andra
    To be continued! Skål för det

  11. Jag är på. Jag har 9 gravidkilo o bli av med innan sommaren. Jag gick upp 37kilo under graviditeten. Jag joggar går på friskis promenerar men äter skitmat på kvällarna i soffan framför Tv:n när mitt barn sussar, inte bra. nu är det bannemig slut med det. Jag gillar din blogg och att följa dig du verkligen motiverar mig. Kram

  12. Hoppas bara du sover med & bättre, för annars stor risk att kroppen blir superstressad av så mkt träning och resultaten uteblir. Sömn är a och o för både träningsresultat och viktnedgång.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..