Balans och fokus

I samarbete med Brämhults

Om ni kommer ihåg min lista för 2018 så vet ni att en hel del av mina mål och riktlinjer för året har med träning och hälsa att göra. Jag har med åren blivit allt mer intresserad av att ta hand om min kropp, vårda den väl eftersom jag hade tänkt att vi ska hänga ihop ett tag. Jag lever på intet sätt ett tråkigt liv (om ni nu tror att det är tråkigt att leva hälsosamt), men jag ser till att ge kroppen bra bränsle att jobba med.
Jag har alltid gillat Brämhults juicer, inte minst för att de innehåller 100% frukt och grönt och inget tillsatt socker, men också för att det är de godaste juicerna om du frågar mig. Därför är jag glad att de också har börjat med smoothies som är precis lika goda och ÄNNU hälsosammare. Börjar gärna dagen med lite yoga och en morgon-smoothie.
Brämhults har två nya smoothies i sortimentet. Den vita Balans-smoothien är ruskigt god! Kokos och fläder är en oväntat bra kombo. Innehåller dessutom cikoriarot-fibrer som håller igång magen på ett bra sätt. När man dricker Fokus-smoothien KÄNNER man nästan hur man fylls upp av bra saker. Jag bara älskar gröna smoothies och juicer. Den här innehåller ingen banan utan blir krämig av avocadon (som också är perfekt att ha i om man gör smoothies hemma). Dessutom innehåller den nyttiga chlorella-algen som är fullproppad med B12. När jag var på hälsoundersökning för några år sen var det enda jag hade brist på just vitamin B12 vilket troligen var en av förklaringarna till att jag var så trött och kanske också bidrog till min utmattning. Så nu ser jag till att få i mig extra B12 varje dag.

När det gäller min yoga är den just nu mindre resultatfokuserad än den var förr och det känns ganska bra. Jag kör gärna ett 30-40 min långt pass hos Yogobe där jag blir rejält svettig. Sen avrundar jag med 20 min där jag fokuserar på någon kroppsdel som behöver extra kärlek. Ibland improviserar jag bara. Sträcker ut, spänner muskler, väcker kroppen. Mitt yogamål det här året är klara av tre stycken 30-dagars utmaningar och att åka iväg en dag/en helg/en vecka för att ägna mig åt just yoga. En så kallad yogaresa hägrar (även om jag blev lite skrämd av Lofsans upplevelser i Indien..).

När jag var utmattad hittade jag en ny passion i att leka med olika yogapositioner, som handstående, huvudstående och hjulet. Det är fortfarande något jag tycker mycket om att göra och jag har fortfarande svårt att motstå en bra handståendevägg när jag ser en. Eller en sten för den delen, hahaha.

Tillsammans med Brämhults tävlar jag ut värdecheckar på Brämhults Balans och Fokus. 10 stycken av mina läsare får chansen att testa de här goda nyheterna. Det enda ni ska göra för att vara med och tävla är helt enkelt att berätta om era egna hälsomål för 2018 (här eller på Instagram).

P.S Sam är också intresserad av mina smoothies som ni ser. Det här är dock lugnet före stormen för bara sekunder efter bilden togs råkade han skruva av korken på flaskan och hälla allting över sig själv och mattan och bordet. Halleluja. Grön chlorella-alg över hela bebisen OCH vardagsrummet.. D.S

I annonssamarbete med Brämhults.

  1. Mitt mål för 2018 blir att få bålen starkare och att kunna cykla lite snabbare och klaga mindre på backar ska köra ett motionslopp i Hamburg på 6 mil i augusti så jag har lite tid på mig dit 🙂
    Mvh Lotta

  2. Jag skulle gärna vinna detta, mitt hälsomål för 2018 är att komma i form efter en graviditet där jag inte tränade och får nu slita när bebis blir tyngre och kroppen gör ondare. Men känner att kroppen blir bättre med lite yoga, promenader och styrketräning.
    Tack för en superbra podd och för ett härligt OS!

  3. Målet är att få till matlagning som (med individuella justeringar) passar både mig, min mjölkproteinallergiska dotter och min hårdtränande son – riktig superkost!

  4. Mitt mål 2018 är att börja springa regelbundet igen! Efter att ha blivit sjuk i utmattning 2015 (följt av depression) orkade min kropp inte med träning. Resultatet av sjukdomen blev 20 kilos viktuppgång och en trött kropp. Nu har jag börjat träna igen och försöker hitta mina gamla vanor gällande kosten. Det skulle vara fantastiskt att få testa ett par nya smoothies som hjälp på traven!

  5. Är 34 år med näsan i väggen och en ledsjukdom (PsA) så är mitt mål för 2018 att ta hand om min kropp bättre där jag vet att kosten gör STOR skillnad! Bättre kost ger mig mindre ont och mer ork att röra på mig- vill så gärna hitta tillbaka till mer regelbunden träning. Smoothies är gott och enkelt så det skulle vara toppen att få prova dessa

  6. Mitt mål är BALANS och att fortsätta som jag gör nu.

    Efter en sjukskrivning jobbar jag heltid igen (heja!) och har också lyckats få in träning två dagar i veckan (så stolt). Det blir mycket yoga (både hemma och på grupppass) och när det blir varmare ute ska jag börja jogga tänkte jag.

    Jag vill att träning ska vara något som känns positivt och så är det verkligen nu! Träning är det bästa botemedlet mot ångest och oro.

  7. Hej, skriver den nakna ärliga sanningen som jag inte brukar dela med mig.
    Jag har tyvärr inte tur i varken spel eller kärlek eller vänner. Fokuserade därför bara på jobbet och stängde av alla andra känslor… Brakade därför ihop efter ett tag och gick upp över 40 kg… Dessa har jag nu gått ner på 11 månader igen genom dagliga promenader men har svårt att hitta balansen . Har svårt med frukost som jag vet är viktigt . Har aldrig provat nån smoothie men kanske kan dessa hjälpa med att komma igång på morgonen. Känns nervöst att skicka detta och hoppas på tur men jag måste våga leva …

  8. Mina hälsomål för 2018 är att hitta en bra balans mellan träning, karriär som konsult och egenföretagare och familj med man och tonårsbarn. Har sprungit i många år, milen och halvmarathon- ett par lopp/år. Förra året fick jag ont i höften och då provade jag yoga igen… provat många gånger men har svårt för den mentala delen samt att jag är stel som en pinne, så motståndet har varit hårt.. Hittade mer styrkeyoga genom Youtube och kör nu 5-7 pass/vecka Att börja morgonen med 30 min yoga, dusch och en frkost bestående sv en råsaftjos och ägg ger en kanonstart.
    Målet 2018 är att klara av 1st 30 dagars challenge i yoga och springa Palma halvmaraton utan smärta och med böttre tid än förra året. Hejja

  9. Mitt hälsomål 2018 är att hålla igång min träning och hitta balans i den. Jag älskar att träna och hålla igång så för mig gäller det också att lyssna på kroppen och bromsa om det börjar bli för mycket. Har haft utmattningssyndrom och sen har jag gått igenom två ryggoperationer, har fibromyalgi men har lyckats träna mig tillbaka igen varje gång….. Jag har också kommit igång med att springa ( tack vare att jag lyssnat på er pod ) något som jag aldrig trodde jag hända att JAG skulle börja längta efter min springtur ….. har satsning på att springa Vårruset 2018 – en lagom start för en nybörjare så målen är ;
    Träna för att må bra
    Ha balans i träning och livet
    Springa Vårruset 2018
    Äta hälsosamt med mer grönt

  10. Mitt hälsomål är att springa Stockholm halvmarathon på en bättre tid än förra året.
    Samt stärka upp min rygg så att jag orkar med vardagslivet utan en trött rygg.
    Hade varit jättekul att få en liten extra boost att fortsätta köra på i form av lite bränhults
    Kram

  11. Jag vill vinna Mina hälsomål för året är att vardagsmotionera, äta bra till 80% och spela mycket golf o ha kul på banan. Sen ska jag toppa med lite champagne som belöning!

  12. Jag och min sambo har blivit totalinspirerade av er i träningspodden, och har därför bokat en resa till Hawaii där jag ska genomföra mitt första marathon i december. Jag är redan nervös, och laddad, och försöker klämma in träning och återhämtning i bästa balans. När man jobbar är det dock lätt att emellanåt slarva med frukost och mellanmål, och jag tänker att brämhults smoothie hade varit räddaren att ha stående i kylen de dagarna när planeringen inte varit på topp. Älskar deras juicer, så jag hade väldigt gärna velat smaka dessa nyheter!

    Tack för inspiration till ett hälsosammare liv!

  13. Mitt mål för 2018 är att fortsätta träna några gånger i veckan men också att försöka få i mig så hälsosam kost som möjligt!
    Skulle vara roligt att vinna, älskar brämhults och köper alltid det när jag är över till Sverige, i Finland hittar man ju förståss inte det!

  14. Mitt hälsomål 2018 är att äta veganskt, rörelse varje dag på ett eller annat sätt :), hålla mig frisk & njuta av livet. Det skulle vara trevligt att få prova brämhults smoothies oxå 😉

  15. Men sicken yogi du är Jessica som en puma Mitt hälsomål 2018 är att bibehålla löparglädjen och fortsätta springa för att må bra utan att alltid prestera Ett ständigt mål är också att äta/dricka bra (viktigt för hela familjen såklart) så därför provar jag gärna Brämhults

  16. Mitt hälsomål för året är att hitta en balans mellan kost och träningen. För att inspirera mig själv och hålla fokus hela året ska jag genomföra klassikern men med halva distansen på alla deltävlingar. Den stora utmaningen är att hitta snabba, enkla och bra mellanmål och där känns brämhults smoothies som ett perfekt val att ha med i väskan under dagen.

  17. Jag är MEGA gravid just nu och längtar tills jag får träffa min lilla pys och att han och jag tillsammans kan få tillbaka min vanliga kropp och då skulle ju några bra mellanmål vara ett trevligt sällskap! P.s Så är jag väldigt sugen på din hemliga ”sätta igång förlossningen” dryck D.s

  18. som nybliven gravid har jag som hälsomål 2018 att stressa mycket mindre och att inte tänka resultat, vilket jag tidigare gjort, utan välmående, då jag nu under flera månader ska tänka på den lille krabaten i magens bästa! Det jag märkt hittills är att energin som vanligtvis räcker långt just nu enbart räcker till att arbeta och att jag är hungrig hela tiden! Så att få testa dessa smoothies hade ju vart toppen!

  19. Mitt hälsomål är balans genom bra matvanor men unna mig en dag i veckan.Träna varje dag, vardagsträning men en vilodag i veckan.Leva i nuet,skratta o umgåsmed människor som ger energi och som jag kan ge energi till!

  20. Mina hälsomål 2018 är uppdelade i olika delar:

    1. Träning
    Hitta en ny sport. Check på den, har börjat med boxning i en klubb och ÄLSKAR det.
    Springa Stockholm marathon (helst under 4h). Har detta som sporre för att hålla kvar motivationen till löpningen som jag mår så bra av.

    2. Mat
    Laga riktig mat och bra mat. Jag tenderar att slarva med detta när sambon inte är hemma och äter mackor istället..

    3. Själen
    Hänga mer med vänner och familj. Prioritera bort sociala medier.

  21. Mitt hälsomål för detta år är att verkligen komma igång med löpningen.. med tre barn varav minsta är 9 månader så är det en utmaning men samtidigt mitt andningshål

  22. Hej Jessica! Mitt hälsomål 2018 är att få styrkan och modet att se sanningen i vitögat och ta tag i den största anledningen till min återkommande utmattningsdepression. Att sluta äta antidepressiv medicin är också ett mål jag har detta år, har gått upp så många kilon och tar jag bara några steg i rätt riktning hoppas jag att en nedtrappning är nära. 2018 ska bli mitt år då jag för en gångs skull ska prioritera min egen inre hälsa! För att våga och orka ta tag i livsavgörande saker måste jag bla fylla min kropp med ny energi och då låter Brämhults smoothiesar inte helt fel! Tack för en härlig, öppen och inspirerande blogg❣
    Kramar från Marie

  23. Jag har haft två riktiga skitår, rent hälsomässigt, men den senaste tiden har jag börjat komma tillbaka till livet. Jag har snart gått ner den vikt jag lagt på mig, jag har kommit igång med träningen ordentligt, är anmäld till Stockholm maraton i vår och har dessutom sadlat om mitt i livet och börjat läsa till läkare!
    Men, långa stressiga dagar med fyra timmars pendling och alldeles för lite tid gör att det blir svårt att hinna med matlagning. Smoothies fyllda med en massa grönt är min räddning – hemma gör jag dem gärna själv, och på Pressbyrån är de min räddning bort från chokladhyllan. Som fattig student skulle jag bli enormt tacksam om jag fick prova dessa nyheter!

  24. Efter mer än ett års sjukskrivning för utmattning är mitt hälsomål 2018 att komma tillbaka med ny kraft och nytt fokus. Välja bort miljöer och personer som får mig att må dåligt och tar min energi. Jag har redan varit på två jobbintervjuer som gick bra! Jag ska bygga mig själv för min egen skull och göra sånt jag mår bra av, genom sund träning och bra mat. Det vore underbart att få boosta med lite goda smoothies från Brämhult såklart!

  25. Jag fick barn i januari och för att inte glömma bort mig själv och träningen så anmälde jag mig till Sthlm halvmara i september. Idag var första passet! Bring it on 2018 säger jag bara.

  26. Mitt mål 2018 är att genomföra ett eller flera ocr lopp. För att kunna klara det behöver jag lära mig göra mycket nya saker såsom armgång och klättra i rep. Just nu väger jag lite för mycket så vägen dit är förutom styrka och kondition även viktnedgång. Jag har en bebis på 8 månader, nästan lika som Sam och jag har knappt tappat något efter graviditeten än. Med målinriktad träning med annat fokus än viktnedgång hoppas jag att det blir mer lustfyllt än att enbart träna för att gå ner i vikt.

  27. Fick andra barnet i oktober och mitt mål under 2018 är att hitta tillbaka till löpningen! Slutade springa i vecka 10 så har en lång väg tillbaka. Efter mängder av mammamageträning, knip och promenader tog jag igår de första löpstegen

  28. Mitt hälsomål för 2018 är fotvård var 6e vecka för att få egentid (har två små barn och man) men också för att pigga och fräscha fötter ska göra att jag orka springa 1mil

  29. Fick bebis den 4 januari så mitt hälsomål för 2018 är att låta kroppen läka och bli sitt starka jag igen. Mycket core o yoga kombinerat med barnvagnspromenader (när den här tråkiga snön lugnat sig iaf)

  30. Jag fick mitt andra barn i april förra året. Går många långa barnvagnspromenader men mycket mer har jag svårt att få till. Min kropp har inte varit prioriterad det senaste året men nu känner jag att det är dags att försöka sätta kroppens behov mer i centrum.Mitt hälsomål 2018 är att fortsätta promenera o börja cykla till och från jobbet 2-3 ggr/vecka när jag börjar jobba i april. Sen har jag som mål att ta tag i min mage inte så mycket för utseendet som för funktionen. Vill kunna resa mig från liggande obehindrat tex. Skulle kännas toppen att få testa Brämhults smoothies när jag nu ska försöka ha lite mer fokus på min kropp igen.. Förhoppningsvis skulle det kunna bidra till att denna mamma blev lite piggare

  31. Mitt mål för i år är att få till någon slags balans i träna-äta delen av livet. Har dragits med ätstörningar större delen av livet och det här lett till att jag fortfarande har svårt att synka kost och träning. I år tänker jag därför jobba mycket på att inte räkna kalorier och titta på vågen utan istället försöka må bra oavsett hur mycket eller lite jag tränar och äter.

  32. Hej!

    Jag är 22 år och har nyligen startat eget företag (en pressbyrå som jag driver). Detta tar förstås en hel del kraft och energi. Mitt hälsomål för 2018 är att ge min kropp energi iform av hälsosam mat och träning. Jag vet att detta är två oerhört viktiga faktorer för att jag ska orka med både jobb och privatliv på ett bra sätt. Mitt mål handlar helt enkelt om att priotitera och ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt för att vara mitt bästa jag både på jobbet och på fritiden!

  33. Hej Jessica, mitt hälsomål för 2018 är att våga förändra, inte hamna i gamla hjulspår som leder tillbaka till höga stressnivåer, dåligt humör som går ut över alla, sjukskrivning och nu så sänkt immunförsvar att jag nu har haft snart fyra veckor utan att kunna träna pga sjukdom. Nu äntligen känner jag att det vänder. Jag har skaffat nytt jobb, utbildat mig till löpcoach och ska äntligen få jobba med träning, åtminstone på deltid, inspirera andra till att finna löparglädje. Jag vill vinna smoothies för att få en nystart efter all sjukdom med mycket godis, glass och choklad. Det var ju gott och kändes bra då men nu vill jag få en nystart med bra kost och komma igång med träningen igen.

  34. Hej, som nyårsmål bestämde jag mig för att detta året skulle jag sluta äta kött samt att jag vill genomföra ett halvmarathon. Med maten har det gått jättebra. Nu i april har jag anmält mig till ett 10 km lopp (vilket jag har sprungit förr) men till hösten hoppas jag vara redo för min första halvmara.

  35. Hej! Har äntligen kommit igång med att springa och har som mål iår att köra vårruset. Visst, 5 km kanske inte är så imponerande för somliga men för mig skulle det kännas stort att klara av:-)

  36. Att på olika vis få in mera grönsaker i kosten och att försöka få ordning på hela högra sidan i min kropp som krånglar; från ländrygg till biceps. Min träning begränsas ju tyvärr av detta och jag vill kunna träna allt jag vill ‍♀️‍♀️‍♀️‍♀️

  37. Mitt mål är att regelbundet röra på mig. Gärna flera gånger i veckan. Vill blanda promenader,styrketräning,löpning,skidåkning. Ett måste är att jag ska vara ombytt.

  38. Jag väntar mitt andra barn i slutet på april och längtar så efter att få komma igång igen efter. Har försökt att hålla igång så mycket som kroppen orkat nu innan men pga foglossningar är det dessvärre svårt. Men det går alltid att göra något! Men ser verkligen fram emot att kunna börja med promenader i vårsolen och bygga upp styrkan igen innan jag kan börja springa som jag verkligen hittade glädjen i innan jag blev gravid igen. Men först styrka och promenader. Bra mellanmål när man kanske inte alltid har tid att fixa något med 2 barn hemma så är smoothie perfekt!

  39. Är såå taggad !! Har precis lärt mig att stå skapligt på längdskidor (efter ca 4 åk..)
    Så nu ska jag anmäla mig till en TJEJKLASSIKER , är superpeppad!!!! Har precis som du fått mitt tredje barn juli 2017 ,kul att följa dig , du inspirerar till träning=)

  40. Hej Jessica! Du är verkligen en inspiration till träning. Jag har, sedan jag varit ung, älskat att träna och testat många olika sporter. Jag tänker precis som du att jag behöver ta hand om min kropp, den är ju ingen bil som man kan byta reservdelar på direkt efter tre barn har det inte varit lätt att prioritera sig själv men jag försöker få in tre pass i veckan iaf och det är härligt vad det gör med kroppen och psyket! Mitt mål är att fortsätta ta hand om min själv och min kropp både för egen del men för att orka vara här och stark för mina barns skull och ge dom den sunda bilden av att man tar hand om sig själv. Man mår ju så mycket bättre då! Dom där ser nyttiga och goda ut, skulle gärna prova

  41. Hej! Tack för en inspirerande och trevlig blogg! Mitt hälsomål 2018 är att springa Halvmaran i Stockholm i höst. Från början var det jag och min svägerska men nu har vi fått med fler vänner samt att vi gav det till hennes morbror i 60-års present och som glatt antagit utmaningen! Let’s run!!! ‍♀️‍♂️

  42. Mitt hälsomål för 2018 är att på ett sunt sätt komma tillbaka efter graviditeten. Mina mål är:

    1. Under hösten gick jag på gravidyoga och ska nu under våren gå på bebisyoga med min lilla tjej.

    2. Göra övningar hemma och promenera/springa regelbundet.

    3. Springa hela loppet jag anmält mig till i augusti, 1 mil i terräng.

    4. Kniiiiiipa!!!!!

    Som föräldraledig är det lätt att det slinker ner lite extra gott och det vore perfekt att få prova dessa smoothies från Brämhults för att komplettera med massa nyttigheter

  43. Mitt hälsomål är att äta mer vegetariskt, hitta tillbaka till träningsglädjen jag alltid haft men som inte riktigt infinner sig pga sömnbrist ( en fem mån bebis som inte sover så bra ) samt Att jag varit så sjuk en längre period . Det viktigaste målet är dock att njuta av livet mer och välja glädje 🙂

  44. Så härligt med yoga, jag fullkomligt längtar tills jag får yoga igen. Men snart. Var i en olycka förra veckan och fortfarande ont i nacke. Men då hjärnskakningen släpper ska det börjas med att bygga upp kroppen igen. Gillar ditt ärliga sätt och din raka och rättfram attityd på bloggen. Tell it like it is… =)

  45. November 2016 bestämde jag mig för att ta tag i min viktökning en gång för alla. Jag satte igång med promenader, i början gick det långsamt, men efter ett tag kom flåset tillbaka och det blev allt lättare att samtidigt lägga om kosten. Mindre portioner och mer grönt. I juni 2017 visade det sig att jag hade gått ner 27 kg. Därefter har jag kommit igång med löpning och nu i maj står jag på startlinjen till Göteborgsvarvet!! Du är en av de som gett mig inspiration att inte ge upp. Tack

  46. Hej jag ska försöka få in mera yoga 2018.jag tycker de där från brämhults såg toppenvra ut för mig som gjort en gastricbypass operation och har dels svårt att äta ibland samt att man behöver xtra påfyllning vid träning och en sån där är ju utmärkt att kunna ta med sig bara i fkckan

  47. Mina hälsomål är att dra ner på sockret, gå ner de sista 5 gravidkilona + 4-5 sambolivskilon jag dragit på m7g innan graviditeten, stärka min bål samt sakta men säkert börja springa igen. Till att börja med är målet att kunna springa 5 km utan att stanna men på sikt vill jag kunna springa milen (något jag bara gjort en gång tidigare).

  48. Mina hälsomål 2018 är enkla men väl värda en applåd, ska bli stark och träna upp mig både för lek med mina 4 barn varav den minste är 8 månader, men jag tränar också för cykelvasan 2020, ett mål en bit fram i tiden men är ju kul med mål & få chansen att bli mitt bästa jag på flera plan ☺☺

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..