Nyårslista för 2018

Jag ger ju inga nyårslöften utan brukar göra en lista istället. Med mål, tankar, planer. Lite som en karta för 2018. Hur gör ni? Nyårslöfte eller lista? Och vad har ni isf på er lista? Här är min iaf, håll till godo

1. Mindre drama! Har tidigare haft löftet att inte låta någon sätta sig på mig och har tagit massa strider. Nu vill jag ha mindre drama och tänker försöka välja mina strider. Slut med att gnabbas på instagram (om det inte handlar om frågor jag verkligen brinner för). Samt välja bort människor som skapar för mycket drama.

2. Välj positivt! Försöka se det positiva i alla situationer. Tex när det gäller sociala medier. Se de positiva kommentarerna och svara på dem istället för tvärtom, som det ofta är. Ska ignorera det negativa. Tänker också försöka omge mig med positiv energi. Sålla bort det eller de som sprider negativ energi.

3. Gå i terapi för mitt nojande och min oro. Bli mindre Lille Skutt helt enkelt. Katastroftänket ligger alltid nära till hands, måste alltid ha något att noja för. Inbrott, våldtäkt, mord, sjukdomar, brand, barnen osv osv. Det måste få ett slut.

4. Blogga oftare. Målet är 1 gång om dagen, acceptabelt är 4-5 ggr i veckan. Sänka ambitionsnivån något och göra fler inlägg.

5. Rensa mina tre förråd och göra mig av med minst två.

6. Rensa ut garderoben. Sälj, skänk, släng.

7. Köra rehab med foten och armbågen och inte sätta igång för tidigt. Göra det ordentligt. Gå till sjukgymnast. Göra rehabövningar. Läka. Skynda långsamt med att komma tillbaka.

8. Springa ett maraton på en härlig/spännande/intressant plats i världen.

9. Ta upp min basketkarriär och börja spela matcher. Vara med på basketfestivalen i Göteborg.

10. Köra minst 2 30-dagars utmaningar i yoga. Testa bikramyoga.

11. Läsa minst en bok i månaden.

12. Komma i mina kläder igen innan sommaren. Dvs, tillbaka till pre-gravid vikt. Hur? Sundare vanor, sockerdetox, träna. Vet ej exakt vad det innebär i kilon, men gissar på 5-6.

13. Springa ett annorlunda lopp, tex Tjurruset.

14. Njuta! Göra roliga saker! Dvs dricka champagne, grilla när möjlighet finns, älska mycket, spela Ticket to ride, bjuda hem vänner på fest.

15. Ägna mindre tid åt min telefon. Träna på att vara närvarande.

16. Åka på ensam-spa/yogahelg.

17. Få egentid med de stora barnen. Vart och ett för sig. Utan bebis. Gå på bio. Sticka ut och cykla. Gå och fika. Osv.

  1. Jag gör också en slags lista med mål inför det nya året men jag tycker inte det gör något kalla dem för löften heller. Måste lyssna på ert nya poddavsnitt. 🙂

  2. Haha, härligt att du har tre förråd?!? Är du möjligen någon av en liten ”hoarder” egentligen? 😉
    Jättebra lista, ser speciellt fram emot fler blogginlägg 2018. 🙂

  3. Testa appen headspace för punkterna 3 och 15. Jag fick rådet av min psykoterapeut och det är superbra. Googla Andy Puddicombe (Santa Monica, LA) om du är tveksam.

  4. Tusen tack för att du delar med dig av dina listor , blev så inspirerad av din lista för 2017 att jag gjorde en egen och mitt 2017 blev så himla bra, ny lägenhet närmre havet , nytt jobb och en mycket gladare person. Fick mig att inse att jag har ett ansvar att ändra på saker själv för att må bättre , man kan inte ändra på andra.

    1. Exakt så! Man kan bara ta ansvar för sig själv, den insikten är ett första steg på vägen. Kul att förra året blev så bra för dig

  5. Tycker det är så intressant att höra om din och andras nyårslistor/löften och hur ni önskar att kommande år ser ut. Jag har själv börjat göra min egen nyårslista med inspiration från både dig och Lovisa. Ser verkligen framemot att följa din blogg och höra hur det går med listan under året. Framförallt ser jag framemot att höra hur det går med utrensningen. Är mycket fundersam över vad det är du förvarar i alla förråd 🙂

    1. Vad kul! Jag ska uppdatera längs vägen Ja du, vad sjutton har jag i mina förråd egentligen.. Det undrar faktiskt jag med, haha. Kram!

  6. Hej, tack för en bra podd och blogg. Gillade din lista för 2017 som gav inspiration att göra liknande. Lite nyfiken på hur det gick med den?

  7. Hej,
    tycker du har en väldigt bra nyårslista! Viktigt att ta vara på livet både för sin egen skull och barnens.
    Sen är det jättebra också om vi alla människor börjar på allvar att ifrågasätta, ta reda på alla gifter vi i tysthet utsätts för som på sikt ökar alla sjukdomar hos både vuxna och barn, i maten ( även i vissa ekologiska, har testat), kläderna, luften/avgaser, mediciner, vaccin, leksaker, hygienartiklar och mycket annat. För någonstans vill vi nog alla se att om inget annat för våra barns skull att, de ska få leva friska och uppleva lycka och en fantastisk värld.
    Ensam kan vara stark, men det är tillsammans oftast man kan göra världen till en bättre och friskare plats att leva på. Oerhört stora, men viktiga frågor om vi bryr oss om barnen och deras framtid.
    Önskar dig och din fina familj en underbar dag!

  8. Du ville vara mer närvarande och mindre med telefonen. Då kanske du inte ska blogga mer än nu. Mindre dramer men du går gärna in i fajter om vacciner m.m. Det är också sjukhuspersonal som smittats och är det dom som är vetenskapsresistenta? . Nyårslistan ska å ena sidan göra en sak sedan göra tvärtom. Skriv istället färre blogginlägg och fundera ut vad du verkligen vill.

  9. Vilken bra lista!
    Speciellt det där med nojandet, jag har också problem med det. Helt galet vad hjärnan kan kom på för otäcka saker. Helst på kvällen när man sova och på natten om man vaknar. Så bra att du tar tag i det.

  10. Hej och välkommen till Bromma:)!
    Jag vill höra mer om dina basketplaner! Jag spelade själv när jag var yngre (är i din ålder nu) och jag älskar den sporten och har tänkt undersöka om det finns lag för vuxna kvinnor/tjejer som kanske inte spelat på massa år men vill börja!
    /Emma

    1. Hej! Ska skriva lite mer om basketen. Fick höra talas om ännu ett lag som hör till Alvik Basket. Verkar som om det är fler som vill ta upp sporten igen på gamla dar

  11. Förlåt, men din lista är rätt motsägelsefull. Du ska gå ner i vikt men ändå njuta av tex alkohol? Du ska blogga mer men ändå använda mobil/dator mindre? Rehaba foten mm och ta det lugnt men ändå springa ett marathon? HUR kan ett marathon vara viktig målsättning i din livssituation? 3 barn, mkt jobb och skadad kropp (samt utbrändhet i botten)? Har du aldrig funderar över att din (som det låter) mkt allvarliga ångest/oroproblematik kan bero på att du inte kan sakta ner lite och taxen sak i taget? Din hjärna blir/är ju stressad.

    1. Den är väl som livet är mest. Motsägelsefullt och både svart och vitt. Men framförallt så är det min lista och mitt liv och jag vill inte begränsa mig.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..