Hemma och heja kroppen

Äntligen är han här, vår lilla kille. I söndags på dan kändes det så hopplöst, som om han aldrig tänkte komma ut, och sen klockan 2 på natten satte värkarna plötsligt igång. 5 timmar senare var han ute. På andra sidan magen. Jag ska givetvis skriva en ordentlig förlossningsberättelse, men det får vänta några dagar. Vill smälta hela grejen och dessutom mysa med bebis nu.

Men, tänkte bara berätta hur kroppen känns så här dagen efter förlossningen. Efter båda mina tidigare förlossningar har det känts som om jag blivit överkörd av en ångvält. Har haft ont i hela kroppen och känt mig svag och återhämtningen har tagit rätt lång tid. Den här gången känner jag mig hur bra som helst. Var själv förvånad över hur pigg och rörlig jag var direkt efter förlossningen. Och idag när vi kom hem från BB tog vi första barnvagnspromenaden och jag känner mig ruskigt stark. Ont i underlivet och rumpan så klart (konstigt vore det annars) och så har jag spänt mig/sträckt mig i en halsmuskel under värkarbetet, men det är det. Jag är övertygad att det är tack vare att jag har tränat genom hela graviditeten. Nu får jag betalt för det. Så tack yoga, löpning och styrketräning för att vägen tillbaka kommer att bli en baggis. 

Nog om det för nu. Här ska bebismysas! Så kär i denna lilla nya människa! Som ännu inte har ett namn, för er som undrar.

  1. Grattis till fina bebisen! Heja dig Jessica som är så himla stark på många olika sätt, en riktig förebild! Kramar

  2. Du är fantastisk!! Jag följer dig på instagram och brukar aldrig kommentera där men jag har känt mig lite tveksam när jag sett dig träna rätt hårt sent i graviditeten. Å andra sidan vet jag att du är stark och att träning är ditt naturliga tillstånd. Så jag har pendlat fram och tillbaka i känslan inför din träning. Det angår ju inte mig kan man tycka men hur det nu är så blir vissa kända instaprofiler som man gillar lite som kompisar! Och då bryr man sig och engagerar sig. Nu blir jag nästan chockad när jag ser dig så slank och fräsch och snygg redan dagen efter!! Obs att jag inte fött barn själv (och inte kommer heller eftersom jag överårig) men magen brukar väl ändå ta ett tag på sig att dra ihop sig. Och på dig ser det ut som att den är i princip borta redan! Hur är det möjligt? Kram till er alla!

    1. Det är olika. Mina magar har försvunnit snabbt. På tvåan hade jag ”platt” mage direkt efter förlossningen och t om barnmorskan skojade om att man aldrig skulle kunnat gissa att jag födde barn några timmar tidigare.
      Och det utan träning

      Stort GRATTIS till bebis Jenny! Helt otroligt söt!

  3. Härligt & va skönt att känna sig stark även kroppsligt direkt efter förlossning Träning ger alltid fördelar, if you snooze you loose…

  4. Massa massa grattis och du är sån förebild! Jag är själv i vecka 32 och tränar gravidyoga, går promenader och lite gravid styrketräning från appen strong mom. Skulle uppskatta om du ville dela lite tips och träning som du gillat nu på slutet 🙂
    Du ser riktigt fräsch ut, grymt jobbat!!!!

  5. Grattis till lilla underverket. Fick själv trean (sladdis och tre killar)för 4 v sedan och jag jobbade i stall hela graviditeten till dagen innan han föddes, känner en sån skillnad mot de två första, så jag tror oxå på att hålla igång.
    Njut av bebis och av varandra.

  6. Jag mådde också oförskämt bra efter båda mina förlossningar! Så oerhört glad för det eftersom att jag, likt dig, verkligen längtade efter att springa igen! Nu, 8 månader efter förlossningen, springer jag tre ggr i veckan och mina långpass ligger mellan 90-120minuter! Jag är så sjukt imponerad av min kropp och förundras varje dag över vad den klarar av. Jag tror starkt på att du snart är ute och springer igen!

    Stort grattis till Lill-killen och skönt att allt gick så bra med förlossningen! Lycka till nu!

  7. Fyfabian va avis jag är på dig och andra som kan träna under grav! Själv är jag i vecka 16 och mår SÅ JÄKLA ILLA hela tiden. Och på mvc tjatar dom om att det är bra om man rör på sig, bara att ta sig till toaletten är en pers när man behöver kräkas hela tiden.

    Hejja dig & alla andra supermammisar! Grattis också 🙂

  8. Grattis till bebisen.
    Jag har fött 3 barn (2009, 2014, 2016) alla med snitt ,min kropp är inte skapt för vaginal förlossning.
    Gick 3 v över tiden 2009 med min första, blev till slut igångsatt och inte ens då ville han ut.
    Tror att det är bra att röra på sig och träna även som gravid. Att ha häst som jag har så innebär det att man är och pysslar i stallet och även rider så det har jag gjort i under alla mina graviditeter, byggde hage dagen innan förlossning. Jag mår bra av att greja i stallet och Det är min träning både fysiskt och mentalt.
    Dock märkte jag stor skillnad mot första och senaste barnet i kroppen. Hade så ont av foglossningar nu senast. men ändå jobbade jag in i det sista och då är jag förskolelärare, ett ganska tungt jobb. Jag är en människa som har svårt att sitta still och även med snitt så har jag varit överaktiv, hem från bb och mocka hästboxar.
    Alla mina barn har vägt över 5400 och två var 54 cm och en var 56 så i slutet var magen alltid i vägen.
    Lycka till.

  9. Stort grattis till er lilla bebis och så underbart för dig att ha en stark kropp som klarat sig igenom graviditeten på ett så bra sätt ! <3 <3 Själv hade jag grava foglossningar från v17 och gick med kryckor sista sex månaderna och ytterligare tolv månader efter förlossningen. Nu är jag igång igen, men det har tagit sin tid 🙂

  10. Stort grattis
    Vårt andra barn var med ute 5timmar efter första värken, en timme på förlossningen ✌ O ja kommer ihåg att ja tänkte direkt efter ”jaha vad ska vi göra nu då?”, var så speedad och pigg! Och det fortsatte så, kände mej så stark!! Jämfört med första förlossningen som var långdragen o jag var helt slut i säkert en vecka efter, träningsvärk i HELA kroppen. Jag tränade inte under någon av mina graviditeter så jag tror inte att det har med träning att göra utan vad man har för sorts förlossning.
    Men nu är jag i v33 med tredje barnet och tränar regelbundet flera gånger i veckan så det ska bli spännande o se om det blir någon skillnad denna gång

  11. Så kul att läsa, stor igenkänningsfaktor! Fick mitt tredje barn för en vecka sen och har hållit igång styrketräning hela vägen. Kände mig sååå pigg efter förlossningen och tänker att det måste vara tack vare träningen! Kvinnokroppen är så cool och stark!!

  12. Grattis! Så himla fin han är… Är i vecka 12 med andra barnet och känner mig så inspirerad av dig att försöka träna så länge jag kan och orkar under graviditeten. Älskar träningspodden och längtar till ni är tillbaka i lurarna

  13. Hets hets hets…ja träning är bra! Men du förstår väl att såsom du tränat gör inte de flesta under sina graviditeter.
    Det är som när folk säger att foglossning beror på övervikt och/eller att man inte tränar under graviditeten eller innan. Vi vet väl alla att det är skitsnack?
    Jag tränade varken innan eller under mina 2 graviditeter men ändå var det olika krämpor jag hade. Första grav hade jag foglossning och min andra ingenting! Efter båda förlossningarna kunde jag ställa mig upp och röra på mig som att jag knappt hade fött och då ska jag nämna att jag hade mkt längre förvärksförlopp än dig och födde utan epidural.
    Alla graviditeter är olika och unika för varje människa och det spelar inte ngn roll hur mkt man tränar eller äter, det jag vill säga är att det ger ingen en garanti på att man får en förlossning som du nu fick eller att du känner dig stark efteråt.
    Du ger andra gravida som knappt tränar och som lider igenom sina graviditeter dåligt samvete.
    Känner så mkt folk vars grav historier är så olika. Vissa som tränar ihjäl som ändå led under och efter och vissa som inte kände ngt. Samma sak med de som inte tränar under grav.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..