Provsvar

Fick svar på blodproverna jag tog i förra veckan. Nästan hoppades att de skulle hitta något för då vet man iaf vad det är och kan göra något åt det. Men icke. Allt såg bra ut. Inga brister, inga konstiga värden, ingenting. Och ändå så känner jag ju att något inte är som det ska. Så hur går jag vidare nu då? Har ingen aning. Får bara hoppas att jag får sova mer snart och vänta på att kroppen ska ”laga” sig själv.

När det gäller träningen har jag bestämt mig för att testa något nytt. Gå mindre på känsla och mer på fakta. Jag har börjat skriva träningsdagbok. Ganska noggrant, antecknar även hur träningen känns, tempo osv. Så kan jag bläddra tillbaka och se om känslan stämmer eller inte. Svart på vitt liksom. Jag har också bestämt mig för att börja följa ett av programmen i min Lofsans bok Stora Löparboken för kvinnor. Känner att jag behöver ett program som någon annan har gjort och tänker att det kan vara lite peppande för mig att känna att jag klarar av programmet. Med tanke på hur dålig träningen har känts på sistone. Så det är min senaste idé. Är det något jag är så är det besatt av att fixa mig själv, hehe. Men när inte sjukvården kan hjälpa till så är det väl enda vägen att gå.

Behöver ett mål så jag letar nu efter ett kul marathon att springa i vår. Just nu lite extra sugen på Vancouver, ser grymt vackert ut!

  1. Be dem också testa dina järndepåer om du inte redan gjort det! Vanligen testar man järnvärdet/blodvärdet, men det kan ligga på en bra nivå trots att man har för lite järn på lager i kroppen. Tror testet heter ferritin. För mer info kan du tex lyssna på Food pharmacy-poddens avsnitt för ett par veckor sedan om just järn. Järnbrist kan ge lite diffusa symtom, vanligen att man tex är trött, energilös, presterar sämre.

    Lycka till!

    1. ja, jag har problem med det, det syns i o för sig tydligt på mina prover men jag vet att det inte behöver det. O på mig kommer det smygande, sista gången insåg jag det när öronsuset kom. Jäklar ja, järnet är det därför jag är så trött o inte orkar träna.. japp.. så var fallet igen.

      Men Jessica hur har du tänkt när du följer ett träningprogram? Lägga till mer träning eller slaviskt följa? Jag är sugen på det, men vill så gärna spela innebandy varje vecka o gärna köra nått pass bodypump o då säger ju ni att resultatet kan utebli??

  2. Jag mådde oxå dåligt något år efter min andra förlossning. Trött. Slut. Inte bara slut utan klappslut. Visade sig att jag hade låg D-vitamin nivå i kroppen. Och enl frågeformulär var jag och nosade på utmattningssyndrom. Men jag vände det. Släppte liksom alla ”måsten” och ”borde”. Bara tom kalender och en dag i taget. Det var viktigt för mig med en tom kalender. Sedan vände det så småningom. Krya på dig!

  3. hmmm… du känner dig trött och sliten och att nått är ”fel” och tänker att marathon är en bra idé? Kanske sänka ribban lite, eller är jag bara bitter skeptisk norrlänning (såklart att jag är det också)?

    Har haft en sjukt dålig känsla i träningen hela sommaren och därför valt att följa ett träningsprogram som egentligen borde vara för ”enkelt” för vad jag kan. Men det påverkar mig sjukt positivt mentalt. Jag har (hittills) inte misslyckats med ett enda pass vilket gör att jag känner mig sjukt pepp istället för ångestknuten i magen jag har haft under sommaren inför varje runda. Kanske varje en trevlig tanke om man känner sig sliten.

    Kämpa!

    Ps. brukar finnas ett ”trötthetspaket” med blodprover på hälsocentralen när man söker för diffus trötthet och där ingår järndepåerna =)

  4. Förstår precis! Har varit där sjäkv och msn tror man blivit galen.
    Jag gick till en homopat. Det bästa jag gjort. Har gått hos henne i 15 år och både migrän, exem och rinnande ögon försvann efter ngn vecka.
    Vi måste se innåt och vad kroppens signaler betyder. Helt säker på att dina binjurar jobbar på högtryck, kall på yttersida lår och dålig mage.
    Hör dig för med vänner efter den bästa. Tyvärr finns det många trollkarlar ute….
    Lycka till!

  5. Hej! Efter mitt tredje barn 2015 så hade jag samma känsla som du, att något var fel. Ingenting hände på vågen och träningen var skit. Mellan dom andra barnen hade jag satt in en hormonspiral vilket jag gjorde även den här gången. Av någon konstig anledning kände jag att jag behövde ta ut den, vet inte varför. Men när jag gjorde detta samt ersatte den med en koppar så försvann den ”konstiga känslan i kroppen” och resultaten kom! När min dotter var 1,5 år så kunde jag genomföra mitt första marathon.

  6. Sömn, mat, träning, stress. Alla 4 måste vara i balans för att kroppen ska kunna må bra! Det kanske är en dagbok inom de andra områdena (än träning som du sköter galant) som behövs? 🙂

  7. Jag tycker det låter som kroppen talar om för dig att nu har det varit för mycket. Daga att dra i handbromsen lite och fokusera mer på vila och återhämtning.
    Vi som haft utmattningssyndrom måste tyvärr alltid ha detta med oss. Men fördelen tycker jag också är att man lärt sig lyssna på kroppen på ett mycket bättre sätt. Sen är det viktigt att inte bara lyssna utan också följa kroppen. Annars är risken stor att vi blir sjuka igen. Ta hand om dig! 💕

  8. Hej! Jag föreslår att du skulle prova bioresonansterapi, det är smärtfritt och väldigt givande, det hjälper kroppen att ”fixa” sej själv.

  9. Vad bra att du har kollat upp dina värden och trots allt bra att de var bra. Tror att det var du själv som skrev, eller om det var en kommentar på tidigare inlägg, men sömnbrist kan ju VERKLIGEN ge dessa symtom. Behöver inte vara mer ”avancerat” än så. Särskilt i kombination med tidigare utmattningssyndrom. Om du/ni på något sätt kan göra något för att förbättra sömnen tror jag det skulle vara guld värt, men förstår om ni känner att ni har provat allt.
    Homeopati, balanser, uttröttade binjurar osv finns det ingen vetenskaplig evidens för, däremot börjar det ju hända mycket kring forskningen om antiinflammatorisk mat, vilket jag i så fall tror mer på.

    Mvh träningsintresserad vårdcentrals-läkare och tvåbarnsmamma

    1. Jag instämmer helt och fullt i Carolines analys!

      Du sover ju hur dåligt som helst och har gjort det i ett år, och så länge du gör det kommer inget att hjälpa. Definitivt inga ovetenskapliga kurer. Med din utmattning i bagaget är du förstås extra utsatt för den stress som dålig sömn är.

      När du har sovit rimligt bra i några veckor och ändå är så trött, då är det dags att börja fundera på om något annat är fel.

      I feel you, sömnbrist är helvetet. Det är ingen slump att det används som tortyrmetod.

  10. Kanske dumt att tipsa om vidare googling men läst på om utmattade binburar? Jag är/har också varit utmattad och känner igen mig i nästan allt du beskriver. Tyckte det jag läste om det och kände både stämde och var logiskt. Inget traditionell vård bryr sig om dock.

  11. Hej,,, när man läser att nåt är”fel ” på dig ,,,så funderar jag så här ,, strunta i allt vad träning är ,ett tag ,, kroppen tar kanske så mycket stryk ändå just nu , sådan kanske behöver vila från allt detta , du är ju såå fin Så du behöver inte göra det för utseendet skull , ta upp träningen igen när Sam sover bättre ,😘❤️❤️

  12. Det är jobbigt när man känner att något är fel och det sen inte visar något på proverna, man vill ju ha svar. Ett tips till dig, jag ser att du springer väldigt mycket och att du ibland kör lite lättare styrketräning. Varför inte testa att köra lite tyngre styrketräning ett tag och ge det en chans, kombinerat med lite löpträning såklart 🙂 Det gjorde jag och nu mår jag hur bra som helst!

  13. Åh, Jessica..jag fattar precis! Har varit hos doktorn så många gånger och alla värden är toppen. Vilket ju är bra, fast också frustrerande. Önskar att det fanns en medicin som bara löste allt.
    Gissar att det är den gamla utmattningen som ligger och spökar. Känns som att man bara står och stampar. Kämpa på och stor kram!

  14. Beror det inte på sömnbristen då? Det tror jag. Det kan ju göra att man känner sig alldeles sjuk. När mina barn var små och aldrig sov orkade jag inte träna hårt utan tog mest promenader. Jag tror på att lyssna på kroppen och anpassa till den fas man är i livet. Kram

  15. Besök en osteopat!
    Jag har ingen egen erfarenhet och känner ingen, men jag skulle verkligen gå till en om jag hade funderingar och problem som du har nu; så pass många har berättat för mig om jättebra hjälp.

  16. Kroppen ändras efter utmattning Jag gick till läkaren förra året det var inget fel på mina prover Rekomenderade att träna men jag var trött konstant ont i lederna fick otroligt träningsvärk . Testa ta bort gluten från din mat det har jag gjort efter 4 veckor mår jag toppen smärtan har försvunnit sover bra orkar träna . Kolla upp allt som du äter gluten finns i massa livsmedel.

  17. Hej! Du har inte funderat på om kroppen fortfarande är i stress? Eftersom du nyligen var sjuk och det slitit på kroppen i många år innan det brast totalt. Tänker att du skriver att promenader o yoga verkar kroppen vilja o mår bra av så kanske den behöver det ett tag?!

  18. Sänk ribban gällande prestationer inom träningen. Du har under ett års tid inte fått sova ordentligt. Få ordning på nattsömnen så att din kropp får ordentlig återhämtning innan du ger dig på stora ”träningsprojekt”. Var rädd om dig!!! ❤️

  19. Hej Jessica,

    Förstår din frustration, har nämligen varit med om liknande. Du tror inte det kan vara hormonellt? Runt 40 händer det massvis i kvinnokroppen vilket var helt nytt för mig. Jag trodde hormoner började spöka först vid 50 års ålder men nu när jag läst på en massa har jag förstått att det är mycket tidigare än så. Nu kan jag inte få nog av att läsa på om kvinnokroppen och läser allt som kommer mig för. Tyvärr forskas det så lite i detta ämne, men det finns en hel del att läsa och lyssna på. Jag rekommenderar dig att lyssna på Åsa Melins podcast där hon intervjuar forskare, läkare mfl och pratar om detta ämne som ändå anses som lite tabu trots att det är 2018..
    Nu behöver det ju inte vara dina hormoner som åker berg o dalbanan såklart. 🙂 Hursomhelst är det iallafall mycket intressant lyssning som alla kvinnor har nytta av förr eller senare. Det har hjälp mig mycket och nu förstår jag mig bättre på min kropp och då tex hur den svarar på träning jämfört med tidigare år.

    Lycka till!

    Kram från Malin

    1. Hej igen! 😊
      Nu efter jag lyssnat på din och Lofsans pod (tack för den, älskar att lyssna på er!) så måste du lyssna på senaste avsnittet nr 48 av hennes pod. Tänkvärt!

      Så på med lurarna och ut i fina Bromma!
      Trevlig helg!

      Malin

  20. Kanske låter knäppt, men om du inte varit hoa tandläkaren på länge kan det vara bra att kolla tänderna. Häromåret gick jag i flera månader o mådde kasst men alla prover var bra. Inte förrän jag helt plötsligt fick extrem tandvärk visade det sig att en visdomstand var rejält infekterad. Efter att jag dragit ut den mådde jag bra igen:)

  21. Hej Jessica,

    Enklare om det hade hittat ett fel..
    Även fast det någonstans är väldigt skönt att det inte var det.

    Jag tror precis som du skriver att det går mer och mer åt det hållet att vi får lära känna oss själva, testa och läsa på för att hitta recept till våra egna krämpor. All respekt till läkarna, men det ser inte till helheten utan är ofta specialiserade på ett område.

    Jag skulle vilja tipsa om att lyssna på sista avsnittet av hälsosnack. Tror du skulle gilla den intervjun med Jonas Bohr.
    Hur ska vi få mest energi ur våra mitokondrier (som skapar vår energi, från cellnivå) intressant ”vanlig” kille på nu 51 år som intresserat sig för hur han ska få kroppen att fungera optimalt och få snabb återhämtning och resultatet har varit grymt. Framförallt läkning av skador och känslan att vara vaken/på energi mässigt. + att han tog sig till cykel elit efter 40 med denna kunskap.
    Blandat med rätt mindset och andning.

    Vi får bli vårt eget apotek och det är både jobbigt ( lättare med tablett) men väldigt intressant och inger hopp och en skön känsla om sin hälsa/kropp och framtid 💖
    Kram Anna

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..